به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از ایکنا، آیتالله محمدهادی یوسفی غروی؛ استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه، شامگاه ۲ بهمن ماه در نشست علمی «ظرفیتهای احادیث شیعی برای پژوهشهای تاریخی» که از سوی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام حوزه علمیه برگزار شد در مورد اینکه آیا ما سیرهنگار در بین علما داشتهایم، گفت: مرحوم علامه مجلسی تلاش کرده است تا در برخی آثار از جمله در بیان تاریخ پیامبر و ائمه(ع) سیرهنگار باشد. البته نمیتوان او را به عنوان متخصص سیرهنگاری دانست به خصوص با تحولاتی که در مطالعات سیرهنگاری از دوره ایشان تا امروز پیش آمده است؛ گرایشات مرحوم مجلسی در نوشتهها و گزینشهای تفاوت دارد و به انگیزهها هم اشاره فرموده است که فلان نقل را بیاورم یا نیاورم. در لابهلای مجموعه اخباری که در تاریخ و فهرست خود آورده است قابل توجه است. استاد درس خارج حوزه علمیه در مورد نسبت میان روایات صرف تاریخی در متون روایی مانند روضهالنبی با متون روایی غیرتاریخی مانند کتاب توحید گفت: این دو با هم فرق زیادی دارند زیرا کتاب توحید کتاب معارفی و عقیدتی است و ارتباطی با مسائل تاریخی ندارد ولی در روضهالنبی، مرحوم مجلسی شاید بیش از ۴۰ صفحه از بکری نقل کرده است و خود ایشان هم تصریح دارد که چون به ذوق و سلیقه ما شیعیان نزدیک است آن را گزینش کرده است. یوسفی غروی افزود: اگر لابهلای اخبار به روایاتی برخوردیم که تجمیع قرائن صدق به قدری قوت داشت که بتواند آن را به مثابه روایت محکمی قرار دهد که بتواند متشابهات را با آن رد کرده و محکمات را بپذیرد چه بهتر زیرا مابقی اخبار را میتوان برپایه این خبر محکم سنجش کرد ولی اگر به این قوت نرسد نمیتواند پایه محکمی برای پذیرش متشابهات باشد.