دکتر نقی پورفرخانواده را واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و تعالی معنوی کشور و نظام بیان نمودند.

وی  سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و ضرورت خانواده محوری در تدبیر نظامات اسلامی(در قوانین و مقررات، برنامه ها، سیاست های اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به ویژه نظام مسکن و شهرسازی) ومثلث  اوجب واجبات«  حفظ نظام وحفظ دین و  حفظ ناموس و خانواده« را تبیین وگفتند که نظام اسلامی باید به سمت و سوی ایجاد جامعه ای خانواده محوربر پایه الگوی اسلامی با رویکرد تشکیل و تقویت و تحکیم وتعالی و صیانت از گسست خانواده حرکت کند.

مدیر گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ جهادی، در جامعه و سلسله مراتب مدیریت اسلامی را مبتنی بر کلان راهبرد قرآن محوری کار آمد و خانواده محوری در تفکر دینی وتدبیر نظامات اسلامی  و ارتقاء مبانی اجتهاد و نظام روحانیت و احیای کارکردهای جامع مسجد و اصلاح نظام تقنین و ارتقاء نظام جذب و گزینش مدیران فرهنگی و اجرایی ، اصلاح نظام خانواده،  تحقق نظام تعلیم و تربیت چهار مرحله ای اسلامی، اصلاح نظام رسانه یکپارچه سازی و اصلاح نظام بازرسی و نظارت مردم محور مبتنی بر فرایند دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر راشمرد.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه پیش نیازها و الزامات تشکیل خانواده در بعد فرهنگی واقتصادی را در دوبخش تقنینی وساختاری را ایجاد وزارت خانواده با رسالت راهبری تشکیل، تحکیم و تعالی و صیانت از گسست خانواده، ضرورت ایجاد معاونت خانواده در سازمانهای کشوری و لشگری ،  ضرورت ایجاد رشته های مشاوره خانواده حداقل در پنج عرصه موضوعی  پزشکی، روان شناسی، علوم تربیتی،مدیریت، جامعه شناسی، تغذیه، عقائد ، اخلاق و احکام ، محوریت داشتن مساجد در هدایت فرهنگی محلی خانواده ها،  مقررات اجرایی سیاست الزام حاکمیتی خودکفایی در تامین خوراک خانواده: - ایجاد بسترهای صنایع دامداری کشاورزی مکانیزه ارگانیک ،ایجاد بسترهای صنایع تبدیلی ، مقررات اجرایی سیاست الزام حاکمیتی خودکفایی در تامین پوشاک خانواده، ضرورت ایجاد صندوق ذخیره حق تشکیل خانواده وحق همسری و مادری زنان ، الزام به اولویت اشتغال مردان متاهل و جوانان در شرف ازدواج،  تامین حداقل مسکن،  تآمین حداقل درامد ماهیانه و وسائل و امکانات برای شروع زندگی رابیان کرد.

حجت الاسلام والمسمین  دکترعلی آقا پیروز در ارایه خود با موضوع  جایگاه بهره وری در نظام اداری اسلام  گفتند که بهره وری حاصل جمع کارایی و اثربخشی می باشد که کارایی  را برای سنجش فرآیندها و اثربخشی برای سنجش نتایج بکار می رود و البته این هردو معیار،ماهیتی اقتصادی دارند. اثر بخشی و کارایی مختص بازار و پارادایم مدیریت دولتی نوین است که به نظام اداری راه پیدا کرده اند.

وی با بیان مدل های اثربخشی ( مدل هدف، سیستمی، ذی‌نفعان استراتژیک ، ارزش های رقابتی ، عدم اثربخشی ) گفتند با پژوهش در منابع اسلامی و سیره مدیریتی حضرات معصومین(ع)، استفاده از واژگانی با عناوین ورودی ، فرآیند، و خروجی سیستم، معمول نیست و آنچه در منابع وآموزه های  اسلامی به طور مستقیم وارد شده، عملکرد مدیران است که زیر چتر سنجش و ارزیابی رفته است.

وی افزود:با مطالعه در منابع اسلامی می توان بجای «بهره وری» از واژه همتراز آن یعنی «برکت» استفاده کرد. واژه «برکت»  از غنای بالاتری نسبت به بهره وری برخوردار است. برای وصف یک شیء به برکت سه شرط لازم است 1. آنکه فایده داشته باشد 2. فراوان باشد 3. دوام و پایداری داشته باشد  چراکه برکت نعمت فراوان پایدار است.

وی در پایان سخنرانی،  ارزیابی عملکرد در نظام اداری را  تنها با معیار «بهره وری» ناصواب دانسته و معیارهای دیگری مانند عدالت، رشد و ارتقاء ، رضایت را نیز قابلیت طرح شدن رادارند  چرا که معیار بهره وری تنها یکی از معیارهاست که البته نقش تعیین کننده و انحصاری (وتویی) نیز ندارد.

دکتر احسان رحیمی،  فطرت انسان در گرایش به بقا ورشد وعقل وهمچنین وجود قوای طبیعیه و وهمیه وغضبیه وشهویه و جهازات انسانی جهت در تصرف در عالم واقع را از زمینه های انسان شناختی عقلانیت بیان کردند وعقلانیت را توجیه کننده نحوه به کارگیری سازوکار ادراکات اعتباری و متأثر از نحوه ارتباط وغالبیت قوای سه گانه وهمیه وغضبیه وشهویه  در عقلانیت تزویر گری وسلطه گری ولذت پرستی را دانست.

ایشان دین اسلام را مطابق با فطرت انسان و آموزه های وحیانی رامکمّل فطرت انسان نامیدند و حاکمیت فطرت و آموزه های وحیانی بر قوای سه گانه راعقلانیت اسلامی تعریف نمودند. وپیامدهای عقلانیت در ساحت های اندیشه ، صفات وافعال را اسوه گی، سرمایه، مکمل نبوت، بندگی، پویایی،جذابیت، ارزشمندی، سنخیت با عاقلان ودوری از جاهلان وصدق برشمرده که در زمینه های چون جوانی، اراده مندی، سلامت روح وفضای تربیتی، برخورداری از استعدادهای هوشی وذهنی بروز می کند.

بروکراسی به عنوان سازمان واداره امورعمومی وجامعه مدرن  جهت افزایش کارآیی ومشروعیت بخشیدن به به قدرت و تعریف روابط میان پست هاو وظایف، ایجاد عدالت ومساوات وجلوگیری از هرج ومرج وایجاد نظم وانظباط  وشفافیت بوجود آمد که ازبین رفتن عواطف و جز نگری وعدم انسجام تضاد بخش های تخصصی باهم بر سر منافع، عدم توانایی در جذب ونگهداشت نخبگان، ازبین رفتن روح خلاقیت، نوآوری ، کارآفرینی، آزادی و خودشکوفایی،حکمت، اصات رعایت مقرات به جای پاسخگویی به نیازانسان ها ازمهمترین عوارض آن بود. در حالی که شکوفایی عقلانیت اسلامی و نظام یادگیری درونزا و حکمت محور مستلزم رشد خلاقیت و تفکرو قوه نقادی و آزادی خواهی و اختیارو اراده هست .

ایشان شایستگی مدّنظر بوروکراسی را منحصر بر تخصص فنی و شایستگی مدّنظر عقلانیت اسلامی را  علاوه بر تخصص فنی مشتمل بر هوش و اخلاق نیز می داند ونیز بوروکراسی، اطاعت، ماهیت اجبار و اکراه دارد و انسانها مجبور به اطاعت هستند وانسان را وابسته و مطیع خود می کند و شخصیت منفعل در وی ایجاد مینماید درحالی که  از منظر آموزه های اسلامی ، اطاعت یک انتخاب مبتنی برآگاهی و میل و رغبت است  نه اجبار.

وی پیشنهاد داد در مواجه با بوروکراسی مقابله سلبی یا کنار نهادن بوروکراسی صحیح نیست بلکه فرارفت از آن به واسطه ی بلوغ و تعالی عقلانیت انسان و جامعه است که از مسیر گسترش آگاهی های تعالی بخش و تربیت و تزکیه نفوس حاصل می شود.

در پایان نشست سخنرانان  محترم به پرسش های اساتید وپژوهشگران حاضر در جلسه وفضای مجازی پاسخ دادند .

دبیرعلمی پنل تخصصی مدیریت چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون بر عهده غلامرضا مظلوم از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بود.