به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از ایکنا، آیتالله العظمی جوادی آملی؛ مرجع تقلید و مفسر قرآن کریم، ۹ خردادماه در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم به ادامه تشریح حکمت ۱۳۴ نهجالبلاغه «لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ: فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ. دوست، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتارى، آن هنگام كه حضور ندارد و پس از مرگ» پرداخت. آیتالله جوادی آملی ابتدا به توضیحاتی درباره برخی سؤالات حاضران از جلسات قبل در مورد مفهوم آیه «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» پرداخت و تاکید کرد: آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» درصدد بیان این نیست که بگوید بخواهید دین را قبول کنید یا خیر آزاد هستید؛ درصدد بیان اباحهگری نیست زیرا کسی که بین بهشت و جهنم فرقی نگذارد دچار اباحه شده است؛ لذا آیه نه دارای پیام اخلاقی است و نه فقهی و اینکه بگوید کسی بخواهد راه دین را برود یا نرود، آزاد است، بلکه کاملا مسئله کلامی عمیق است. وی با بیان اینکه آیه نافی جبر و تفویض و مؤید امر بین الامرین است، تصریح کرد: مرحوم کاشف الغطا در «کشف الغطا» فرمود که منکران جبر و تفویض کافر هستند ولی مرحوم حاج آقا رضا همدانی فرمود که این مسئله موضوعی دقیق کلامی است و نظر کاشف الغطا را زیر سؤال برد. مرحوم همدانی معتقد است که جبر و تفویض به معنای خوب و بد نیست. استاد حوزه علمیه با تاکید بر دشواری و پیچیدگی بحث جبر و تفویض، اظهار کرد: شما هر چه بخواهید مسئله تفویض را برای درس خارجخوانها حل کنید دشوار است؛ روایات ما ناظر به امر بین الامرین است که از آیه نورانی لا اکراه فی الدین به دست آمده است که نه مسئله فقهی و نه اخلاقی است؛ مفهوم آن این است که جبر و تفویض مستحیل است نه اینکه بد و یا خوب است؛ تفوض یعنی اینکه امکان ندارد ارتباط انسان از خدا قطع شود و انسان خود را مستقل بداند و جبر هم یعنی اینکه بگوییم هیچ استقلالی در کار نیست؛ آیه میگوید نه جبر در عالم وجود دارد و نه تفویض و انسان یا ایمان را انتخاب میکند یا کفر را.