به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان؛ هشتمین نشست از مجموعه نشستهای پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم دینی اشراق؛ با موضوع «نسبتشناسی سینمای دینی با فقه هنر» با حضور و سخنرانی حجتالاسلام «سید حمید میرخندان» دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، استاد و پژوهشگر سینما و رسانه به صورت حضوری در شهر مقدس قم ساختمان انجمنهای علمی حوزه علمیه برگزارو به صورت مجازی از کانالهای «اشراق تی وی» و «اشراق نیوز» پخش شد. حجتالاسلام «سیدعبدالله میرخندان» در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اصطلاح فیلمِ دینی، سینمای دینی، سینمای اسلامی برای دهههای ابتدای انقلاب است، اظهار کرد: البته شاید تا دو دهه و نهایتا سه دهه این ادبیات رایج بود و حول آن بحث میشد اما در دهه سوم اصطلاحات جدیدی از جمله سینمای معناگرا، سینمای مصلحانه و ... جایگزین شد. این استاد و پژوهشگر سینما و رسانه با اشاره به مفهوم فیلم مطلوب از نگاه اسلام افزود: اگر نسبت فقه با فیلم دینی یا فیلم اسلامی را در نظر بگیریم در ادبیاتی که مورد نظر من است، این مساله اراده می شود که از نظر اسلام چنین فیلمی مطلوبیت دارد؛ معنایی که از فیلم مطلوب مورد نظر است یعنی جهانی که فیلم بنا میکند و از آن تحت عنوان جهان مفروض یاد میکنند که از نظر دین مطلوبیت دارد؛ حال اینکه می گویم اجمالا مطلوبیت دارد یعنی ذومراتب دارد. وی گفت: آنان که بحث فیلم دینی را مطرح میکنند این سوالات را به میان میآورند که کجا در یک فیلم خطکشی بگذاریم که اگرچنین بود یا نبود بگوییم مصداق از فیلم اسلامی هست یا نیست؛ اما سخن من این است که حتی فیلمی را که از خارج میآید و داخل ایران پخش میشود باید به دقت ذیل این بحث فیلم مطلوب بررسی کرد، البته در حال حاضر که سینمای ایران کمتر فیلم خارجی نشان می دهد اما گاهی ممکن است به این نتیجه برسیم که نمایش یک فیلم برای مخاطب مسلمان وجهی ندارد و به تعبیر دیگر جایز نیست، اگر از این بُعد مساله را بررسی کنیم نسبت فیلم با فقه به یک معنا باید دایره شاملی باشد؛ با این وصف اگر بحث را روی این مساله ببریم که فقه چه نسبتی با فیلمی که اجمالا مطلوبیت دارد، می تواند داشته باشد باید بگوییم اولین مساله آن است که این فیلم ولو اگر اطلاق دینی به آن ندهیم، برای مخاطب متدین که می خواهد مصرف رسانهای از این اثر داشته باشد چه ملاحظاتی به لحاظ فقهی دارد. این پژوهشگر تصریح کرد: مثلا مرحوم «کیومرث پوراحمد» سریالی تحت عنوان «سرنخ» ساخت که پلیسی- جنایی بود؛ یا «خواب و بیدار» ساخته «مهدی فخیمزاده»؛ این آثار ژانرهایی بودند که در ادبیاتی که آقایان صحبت میکنند و تعریف از فیلم دینی را ارایه میدهند و حتی در ادبیات خارج از ایران این موارد فیلم دینی محسوب نشوند اما ما میخواهیم به گونه ای بحث کنیم و بگوییم که حتی مواردی از این دست هم میتواند شامل فیلم دینی شود و به نظر من این تعمیم دادن فایده هم دارد.