تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش ملی فلسفه فرهنگ مطرح کرد؛ ضعف ساختاری عامل بی اثر شدن سیاست‌های فرهنگی / ضرورت تشکیل یک قرارگاه فرهنگی در کشور اعتباری بودن فرهنگ به معنای آن است که وجود آن تنها به اراده انسان بستگی دارد و می‌تواند در ذهن یا در خارج وجود داشته باشد. این دیدگاه مشابه با نظریات فارابی است که علوم را به دو دسته تقسیم کرده است: اموری که به اراده انسان وابسته‌اند و اموری که از اراده انسان خارج هستند. در این راستا، اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی و کاربرد حکمت صدرایی در تحلیل جامعه و فرهنگ به عنوان راهی نو برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های حکمت صدرایی مطرح می‌شود. به ویژه نظریه "جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس" در تفکر صدرایی، در تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به طور مؤثری مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش ملی فلسفه فرهنگ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، بر جایگاه قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد. وی گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که این شورا باید با بازسازی انقلابی ذهنیت عمومی، تحولات بنیادین فرهنگی را به‌طور جدی دنبال کند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کارهای فرهنگی شورا مبتنی بر سیاست‌های کلان رهبری به‌صورت تفصیلی نبوده است، افزود: اعضای شورا با استفاده از منظومه فکری امامین انقلاب، نقشه فرهنگی کشور را ترسیم کرده‌اند. اما همچنان سیاست‌های کلان فرهنگی کشور از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین نشده است. وی یادآور شد که دبیرخانه شورا متنی در این زمینه تهیه و ارائه کرده و پس از تأیید نهایی، ابلاغ خواهد شد. استاد خسروپناه تأکید کرد که در تدوین اسناد و سیاست‌های فرهنگی، همواره اصول حاکم از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب استخراج شده است. وی گفت: برای مثال، پیش از تدوین سند موسیقی، نظریه فرهنگی رهبری در این حوزه مدون شد و سپس این سند به تصویب رسید.

چالش‌های فرهنگی و ضرورت ساختارسازی

استاد خسروپناه، ضمن اشاره به ناکامی برخی سیاست‌های فرهنگی، علت آن را نبود ساختارهای مناسب عنوان کرد. وی گفت: سیاست‌های نوشته‌شده در مورد حجاب نیز به دلیل ضعف ساختاری، نتوانسته‌اند اثربخش باشند. در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی هر زمان در ساختارسازی موفق بوده، نتایج بهتری به دست آورده است. وی افزود: مطابق دیدگاه رهبری، تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باید تحت یک قرارگاه فرهنگی هماهنگ عمل کنند. اما این ساختار هنوز شکل نگرفته و بودجه دستگاه‌های فرهنگی نیز بدون دخالت شورا توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.

دستاوردهای علمی و فناورانه شورا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستاوردهای این شورا در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: موفقیت ایران در رتبه چهارم فناوری نانو و جایگاه ممتاز در هوافضا و طب سنتی از جمله نتایج تلاش‌های این شورا است. در حالی که اگر این شورا نبود، ایران به چنین جایگاهی نمی‌رسید. وی اضافه کرد که در سال‌های اخیر، توازن میان مصوبات علمی و فرهنگی شورا بهبود یافته است. استاد خسروپناه در پایان، با اشاره به تعهد اعضای شورا گفت: اعضای شورای انقلاب فرهنگی برای ارتقای فرهنگ کشور شبانه‌روز تلاش می‌کنند و امیدواریم بتوانیم با تکیه بر نظریه فرهنگی رهبر انقلاب، جایگاه قرارگاهی شورا را تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا: اندیشه های حکمت متعالیه ظرفیت خوبی برای مطالعات فرهنگی دارد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش صحبت کرد و به بررسی ابعاد فرهنگ و جامعه در اندیشه آیت الله جوادی آملی پرداخت. وی با بیان اینکه جامعه و فرهنگ امری وجودی است، اعتباری دانستن وجود فرهنگ را غیر از وجود ذهنی دانست و افزود: مرحوم علامه طباطبایی از مباحث معرفتی بحث اعتباریات را مطرح کرده و رساله های مستقلی را نوشته اند اما اعتبار را نحوه ای از وجود دانسته که فارابی نیز چنین اندیشه ای دارد زیرا فارابی بر مبنای تقسیم بندی خود برای علوم اموری را که به واسطه اراده انسان و علومی که خارج از اداره انسان است را دو دسته قرار داده است. رئیس شورای تخصصی حوزوی با بیان اینکه وجود اعتباری از روی اراده انسان شکل گرفته است، گفت: ممکن است وجود اعتباری در ذهن باشد و همچنین ممکن است مانند قوانین راهنمایی در خارج نیز موجود باشد اما به این معنا نیست که وجود نداشته و در مقابل وجود عینی باشند. وی در پایان اندیشه های آیت الله جوادی آملی و طرح مباحث حکمت صدرایی در جامعه و فرهنگ را یک مسیر باز شده برای استفاده از ظرفیت های حکمت صدرا دانست و گفت: «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس» در اندیشه صدرایی در مطالعات فرهنگی بسیار کمک می کند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.