به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین نشست شورای عالی سیاستگذاری ستاد علوم انسانی اسلامی حوزههای علمیه که با حضور مسئولین نهادهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای دانشگاهها و مراکز حوزوی در دفتر معاونت ارتباطات بینالملل مقام معظم رهبری برگزار شد، بیان داشت: علوم انسانی به صورت مستمر نیازمند تحول است. این در حالی است که جوامع علمی ما ایستا هستند. علاوه بر اینکه از وقایع به روز علوم انسانی آگاهی ندارند، هر آنچه غرب میگوید را عینا و متعصبانه انتقال میدهند. وی تحول علوم انسانی در کشور را به سه معنا تعریف کرد: 1- کارآمدی 2- اسلامیسازی 3- بومیسازی که هر سه این موارد را از غایات این جلسه دانست. ایشان در ادامه تأکید کرد قطعا باید به سمت علوم انسانی به معنای بومی یا اسلامی برویم و در این شکی نیست. اما باید توجه داشت که دغدغه نظام اسلامی، حاکمیت دین و حکمرانی دین است. حکمرانی دینی بیش از آنکه به دینی کردن علوم وابسته باشد، به دینشناسی نیاز دارد. در این مدت همه توجهمان را به یک موضوع جلب کرده و از موضوعاتی مانند اینکه جوانان و مردم چگونه دین را می شناسند؟ از کجا دین را می گیرند؟ چه قرائت از دین در جامعه غالب شده است؟ غافل شده ایم. باید در کنار علم دینی و علوم اسلامی به دین شناسی مردم و جوانان توجه کافی داشت. دکتر سیمایی صراف بیان کرد که ما در وزارت علوم در خدمت همه مجموعههای علوم انسانی اسلامی به ویژه این ستاد هستیم و خودمان هم در حال اندیشیدن و تمهید اقداماتی در زمینه تحول علوم انسانی هستیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پایانی سخنان خود به ضرورت توجه به کارآمدی علوم انسانی اسلامی اشاره و بیان داشت: علوم انسانی اسلامی زمانی جامعه را اقناع میکند که کارآمد باشد. اگر علوم انسانی را با قرائت حجره نشینی، اسلامی کنید کارآمد نخواهد شد و دانشجو یا استاد به سراغ آن نمی رود. در مقابل اگر اسلامی سازی و کارآمدی با همدیگر عجین شوند، علاوه بر ایکه باعث انگیزه در دانشگاه ایرانی می شود، در جوامع غرب نیز نفوذ خواهد کرد؛ زیرا بشر به دنبال به کار گیری علم در زندگی خود است.