تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی گزارش می‌دهد؛ اعلام آمادگی دکتر محمدرضایی (استاد فلسفه دین دانشگاه تهران) جهت مناظره با دکتر پوجوادی در باب علوم انسانی-اسلامی اجمالا به ایشان گوشزد می نمایم که طرح اسلامی کردن علوم انسانی برگرفته از آموزه های قرآنی است که خداوند به پیامبر گرامی اسلام ص می فرماید : اقرا باسم ربک الذی خلق .قرائت و علم باید صبغه الهی داشته باشد.ونیز اسلامی کردن علوم انسانی به این معنا است که افق ذهن دانشجویان ارتقاء یابد تا تنها از زاویه محدود و تنگ روش‌های تجربی گرایانه و مادی گرایانه به انسان و احوالات او ننگرنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و سردبیر مجله علمی پژوهشی قبسات اعلام آمادگی خود را جهت مناظره با دکتر نصرالله پور جوادی در باب دفاع یا نقد ایده علوم انسانی اسلامی اعلام کرد؛ دباسمه تعالی خدمت ارباب رسانه و دانشگاه تهران اخیرا استاد محترم جناب آقای دکتر نصرالله پور جوادی استاد بازنشسته دانشگاه تهران در مذمت علوم انسانی اسلامی افاضاتی داشته اند و اعلام کرده اند که ایده علوم انسانی اسلامی ،طرحی شکست خورده است. اینجانب به عنوان استاد فلسفه دین دانشگاه تهران آمادگی خود را جهت مناظره با جناب ایشان در این باب اعلام می دارم . اجمالا به ایشان گوشزد می نمایم که طرح اسلامی کردن علوم انسانی برگرفته از آموزه های قرآنی است که خداوند به پیامبر گرامی اسلام ص می فرماید : اقرا باسم ربک الذی خلق .قرائت و علم باید صبغه الهی داشته باشد.ونیز اسلامی کردن علوم انسانی به این معنا است که افق ذهن دانشجویان ارتقاء یابد تا تنها از زاویه محدود و تنگ روش‌های تجربی گرایانه و مادی گرایانه به انسان و احوالات او ننگرنند. شما نیک می‌دانیدکه علوم انسانی رایج، براساس مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، و ارزش شناختی خاصی بنا شده‌اند که همه آنها نگاه فلسفی و ایدئولوژیک به علم است. دانشمندی که جهان هستی را محدود به عالم ماده دانسته، یعنی آگاهانه و یا ناآگاهانه ماتریالیسم را برگزیده است و از میان منابع متعدد شناخت (یعنی حس و عقل و تجربه‌های عرفانی و آموزه‌های وحیانی)، تنها به حس و تجربه اعتقاد دارد، (در حوزه معرفت اعتقاد دارد که تنها معرفت آدمی از تجربه حاصل و به تجربه ختم می‌شود) و نیز براساس ارزش و اخلاق خاصی (نوعاً سکولار و سودگرایانه) به انسان می‌نگرد، طبعاً تفسیر و دیدگاه او از انسان و جهان، متفاوت از دانشمندی است که به چنین مبانی اعتقاد ندارد. نگاه تجربی گرایانه و علم گرایانه و مادی گرایانه دانشمندان علوم انسانی به انسان، تصویر ناقصی از انسان ارائه و از این راه خسارت‌های جبران ناپذیری به بار آورده است. و تا زمانی که آن مبانی اصلاح نگردد، طبعاً نظریات علمی و دیدگاه‌های آنها در باب خدا، وحی، روح و عالم آخرت و انبیاء الهی و انسان هم صحیح نخواهد بود. البته اسلامی کردن علوم انسانی به معنای نادیده گرفتن علوم رایج نیست بلکه در کنار آنها ارائه نظریات درست در باب حقیقت انسان و تبیین عملکردهای او است .

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.