تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
سید محسن میرسندسی، استادیار گروه مطالعات قرآن و علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مقاله‌ای مطرح کرد؛ نشر دستاوردی نوین در حوزه جامعه‌شناسی دین و تربیت دینی خانواده / «الگوپذیری اقناعی» رمز تداوم حجاب در دختران خانواده‌های دیندار این مقاله با روش داده بنیاد و بر پایه مصاحبه‌های عمیق با ۲۷ دختر جوان در خانواده‌های مذهبی، به تبیین چگونگی شکل‌گیری و تداوم رفتار پوششی اسلامی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که «الگوپذیری اقناعی» – ترکیبی از درک عقلانی، پذیرش عاطفی و تجربه زیسته در فضای خانوادگی – عامل کلیدی در درونی‌سازی حجاب در میان نسل جوان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی،  به نقل از پژوهشکده اسلام تمدنی؛ در تازه‌ترین شماره مجله علمی-پژوهشی بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه تهران(دوره ۱۵، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۴۰۳)، مقاله‌ای با عنوان «تبیین هنجارپذیری حجاب دختران جوان» به قلم سید محسن میرسندسی، استادیار گروه مطالعات قرآن و علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منتشر شد. این مقاله با روش داده بنیاد و بر پایه مصاحبه‌های عمیق با ۲۷ دختر جوان در خانواده‌های مذهبی، به تبیین چگونگی شکل‌گیری و تداوم رفتار پوششی اسلامی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که «الگوپذیری اقناعی» – ترکیبی از درک عقلانی، پذیرش عاطفی و تجربه زیسته در فضای خانوادگی – عامل کلیدی در درونی‌سازی حجاب در میان نسل جوان است. نویسنده با تمرکز بر نقش برجسته مادر، فضای مذهبی خانواده، رابطه با جنس مخالف و عمل به وظایف دینی، شبکه‌ای از عوامل علّی و زمینه‌ای مؤثر را شناسایی کرده است. همچنین مقاله به تضعیف تدریجی نهاد خانواده در دهه‌های اخیر به‌عنوان یکی از موانع استمرار این الگو پرداخته و راهکارهایی اصلاح‌گرایانه برای احیای کارکرد تربیتی خانواده ارائه می‌دهد. این مقاله گامی مهم در شناخت عمیق‌تر نسبت میان دینداری خانوادگی و رفتار دینی نسل جدید به‌شمار می‌رود. مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه رسمی مجله

چکیده مقاله

هرچندحجاب در ابتدا یک دستور ساده دینی جلوه می‌کند،اما نحوه انجام آن از از سوی کنشگران اجتماعی در محیط های اجتماعی به خصوص در جامعه ایران به آن ویژگی خاص و پیچیده‌ای بخشیده است. در این پژوهش تلاش شده‌است پدیده هنجارگزینی حجاب در میان دخترانی که دارای مادرانی با رعایت کامل حجاب بوده‌اند، از منظر فرآیند اجتماعی شدن آنها، مورد بررسی قرار گیرد. مسئله اصلی تحقیق عبارت از این بوده است که:« مدل تبیینی در حفظ الگوی حجاب اسلامی‌ دختران جواندر میان خانواده‌های پایبند به آن چیست؟».روش انجام پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد بوده است.تعداد مصاحبه شوندگان 27 نفر که از طریق نمونه‌گیری نظری انجام شده‌است. مقوله هسته‌ای بدست آمده مفهوم « الگوپذیری اقناعی» بوده‌ که توسط مدل تبیینی مورد تحلیل قرار گرفته‌است. مقولات انجام وظائف‌دینی،فضای غالبی خانواده، نوع رابطه با جنس مخالف و بخصوص مقوله «تاثیر مادر» به عنوان اصلی‌ترین عوامل در میان موجبات علّی برای نوع انتخاب پوشش دختران شناخته شد.تضعیف ساختاری نهاد خانواده در چند دهه اخیر به عنوان یکی از زمینه های کاهش تاثیرگذاری آن بر فرزندان قلمداد شده‌است که متناسب با رویکرد این پژوهش برای آن راهکارهائی پیشنهاد شده‌است.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.