به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، شصتوهشتمین نشست از سلسله جلسات «سهشنبههای علوم انسانی اسلامی» با عنوان «رابطه ارزشها و علوم انسانی توصیفی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح و دبیری علمی حجتالاسلام دکتر گرایی در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم میان گروههای علمی فلسفه و کلام و فلسفه دین برگزار شد. این نشست به بررسی تأثیر ارزشها در فرآیند تحقیق علمی و چالشهای مرتبط با آن اختصاص داشت.
سخنران اصلی جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح، در سه محور به تبیین موضوع پرداخت: نخست، ماهیت علوم انسانی توصیفی؛ دوم، دوگانه «علم ارزشبار یا علم فارغ از ارزش»؛ و سوم، تأثیر ارزشها در مراحل مختلف پژوهش.
وی علوم انسانی توصیفی را بهعنوان علومی معرفی کرد که به توصیف پدیدههای انسانی، تبیین علل آنها و تفسیر معنای آنها میپردازند، و در مقابل علوم دستوری قرار دارند که به ارزشگذاری، ارائه راهحل یا تعیین بایدها و نبایدها میپردازند.
حجت الاسلام و المسلمین مصباح ضمن بررسی تفاوت این دو نوع علم، به چگونگی تأثیر ارزشها در علوم توصیفی پرداخت. او توضیح داد که نقش ارزشها را باید در سه مرحله از تحقیق علمی بررسی کرد: ۱ـ مرحله انتخاب موضوع و هدفگذاری تحقیق. ۲ـ مرحله تحقیق علمی خالص که به کشف واقعیتهای توصیفی میپردازد. ۳ـ مرحله کاربرد نتایج علمی. وی تأکید کرد که تأثیر ارزشها در مراحل انتخاب موضوع و کاربرد، اجتنابناپذیر و حتی مثبت است، اما در مرحله تحقیق علمی خالص، دخالت ارزشها میتواند واقعیتها را تحریف کند و به برداشتهای غیرواقعی منجر شود.