به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و دکتر احمد احسانی فر درمقاله ای به بررسی حکم استفاده از سلاح هسته ای را مورد بررسی فقهی قرار دادند. در چکیده مقاله آمده است؛ مقاله پیش روی استفاده از سلاح هستهای در حالت اضطرار جنگی را مورد بررسی قرار میدهد. این نوشتار با رویکرد فقهی و ادله نقلی و عقلی به دنبال رسیدن به حکم تکلیفی استفاده از این سلاح در وضعیت اضطرار جنگی است. ما به دنبال این هستیم که با بازخوانی مجدد قاعده اضطرار در فقه شیعه و منابع استنباط حکم ضابطه «ضرر اقل» را به عنوان یکی از ضوابط اجرایی این قاعده مطرح کنیم. با درک این ضابطه و پیامدهای خسارت بار ناشی از سلاح هستهای میتوان به حکم حرمت استفاده از این سلاح در شرایط اضطرار جنگی دست پیدا کرد. گروهی با استناد به تعدادی از ادله نقلی استفاده از سلاحهایی که باعث کشتار غیرنظامیان و حیوانات و همچنین آسیب به محیط زیست میگردد را ممنوع میداند و تعداد دیگر استفاده از آنها را مجاز قلمداد میکنند. گروهی دیگر با استناد به ارجحیت ادله منعکننده ممنوعیت به کارگیری سلاحهای عام الاهلاک را به عنوان قاعده اولی برگزیده و به کارگیری این سلاحها را در زمره استثنائات قرار دادهاند و برخی دیگر با استناد به ارجحیت ادله مجوزه، به کارگیری این سلاحها را منطبق با قاعده اولی دانسته و عدم به کارگیری را در زمره استثنائات حساب کردهاند. گروه سوم که که از همه مشهورتر است، گرایش چیره در فقه تمامی مذاهب محسوب میشود و به تجمیع ادله متنافی روی آورده است و به همین دلیل روشهای گوناگونی در تجمیع عرضه شده است. بر مبنای این نظریه به کارگیری سلاحهای عام الاهلاک نظیر سلاح هستهای در شرایط اضطرار جنگی جایز است و در شرایط عدم اضطرار جایز نمیباشد. بلکه حتی با تشدید اضطرار، گاه استفاده از سلاح هستهای واجب میشود.