آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشستی در مدرسه علمیه دارالعلم مشهد مطرح کرد؛
ماهیت ملاکات احکام و رابطه آن با حسن و قبح عقلی
مقاصد عالیه شریعت نزد اهل فن به ویژه وقتی واژگان «مقاصد» (جمع) و «شریعت» (مفرد) به کار میرود به آن اهداف والایی اشاره دارد که خداوند در بعثت رسولان، انزال کتب و تشریع مقررات داشته است. ملاکات احکام مقاصد عالیه شریعت نیست این پدیده ای جداست که تمام این کارها با ملاکاتشان و با چیزهایی دیگر باید به آن مقاصد برسند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در نشستی که 30 تیرماه در مدرسه علمیه دارالعلم مشهد مقدس برگزار شد به موضوع ماهیت ملاکات احکام و رابطه آن با حسن و قبح عقلی پرداخت که در ادامه به آن اشاره می شود. اگر در جمع شما از ملاکات احکام، رابطه اش با حسن و قبح و سپس نسبت اعتبار با ملاکات عقلی صحبت میکنیم بر این اساس است که ما این تبعیت و ملاکات احکام را پذیرفته ایم یا به تعبیر قدما علل را پذیرفته ایم که بعدها واژه «حکمت» نیز به کار رفته است. به نظر شما ملاکات احکام را چه چیزی بدانیم؟ از تعابیر «علل الفرائض» (کتاب جعفری) یا «علل الشرایع و الاحکام» (کتاب صدوق) شما چه میفهمید؟. یعنی در ذهن بزرگان ما از علل و ملاکات احکام چه چیزی بوده است ؟ گاهی اوقات وقتی میخواهیم چیزی را تعریف کنیم ابتدا باید ببینیم چی نیست. مثلاً شما میخواهید یک پدیده را تعریف کنید خب معمولاً چه میکنیم؟ اثباتاً شروع میکنیم. مثلاً اگر به ما بگویند همین علل یا ملاکات احکام را تعریف کن،ما به دنبال آوردن یک جمله اثباتی میرویم. گاهی اوقات باید اول ببینیم این پدیده ما چی نیست. ملاکات علت احکام نیستند. نگویید پس چرا قدما می گفتند «کتاب العلل»؟ آن با اصطلاحی که اکنون من به کار میبرم از علت فرق میکند.