به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از اجتهاد؛ آیت الله محمدحسین ملکزاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست «حکمرانی اجتهادی برای ساماندهی اسلامی به زیست مجازی» که در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ و به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: حکمرانی اجتهادی و تفقه جامع به معنای آن است که همه انسانها در طول تاریخ، مخاطب قرآن و سخنان اهل بیت(ع) هستند، گرچه به اقتضاء زندگی در دورههای تاریخی و سرزمینهای مختلف نوع گفتوگو همراه با تغییرات است. وی با بیان اینکه زندگی را میتوان به ۵ سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، تقسیمبندی کرد، افزود: تفقه جامع مدعی است همه ابعاد این انواع زندگی را پوشش میدهد، لذا تفقه جامع فقط به روش نقلی معتقد نیست و از ابزار عقل و علم هم بهره میبرد همچنین به لحاظ خروجی، جامعیت دارد. ملکزاده با بیان اینکه به تدبیر اجتهادی امور با تفقه جامع، حکمرانی اجتهادی گفته میشود، تصریح کرد: مهمترین امر در حکمرانی اجتهادی، روش متمایز در حل مسئله است؛ حل مسئله اجتهادی بدون علم و تخصص ممکن نیست؛ در حکمرانی اجتهادی، داشتن مهارت لازم است. مؤلفه دیگر آن ضابطهمندی و روشمندی است، نه اینکه شخص هر جور دلش بخواهد عمل کند. همچنین دقت و عمق در بالاترین سطح در تفقه اجتهادی وجود دارد. ملکزاده افزود: مسئله دیگر در حل اجتهادی مسائل، خلاقیت و استقلال رأی مجتهد است. مجتهد رأی مستقل و نه مقلدانه دارد؛ همچنین چون فلسفه جامعه دیندار، توحیدی و خداباورانه است و دنبال اداره جامعه براساس دین است، لذا حجیت دینی هم در حل مسائل بسیار مهم است. البته در حکمرانی اجتهادی افزون بر روش حکمرانی، ویژگیهای حاکم هم مهم است؛ این دقیقاً بر خلاف انواع دیگری از حکمرانیها در جهان است که خیلی به شخص حاکم کاری ندارند.