خانم دکتر زهرا شریف، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده، در هم اندیشی تخصصی با موضوع “جایگاه فلسفه اسلامی” مطرح کرد؛
حکمت متعالیه، رکن بنیادی علوم انسانی اسلامی
خانم دکتر زهرا شریف: «انسانیات»—نظیر تاریخ، حقوق، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست—که تفصیل عینی انسان شمرده میشوند، در وضعیت طبیعی و فطری خود، در تناظر و تعامل با عینیت غیرانسانی جهان قرار دارند. امر اجتماعی، فرافکنده جمعیت درونی انسان است و در نتیجه، فرآورده عینی جمعی انسانی، متناظر و متعامل با نظام جامع عینی غیرانسانی قلمداد میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبائی(ره)، هم اندیشی تخصصی با موضوع “جایگاه فلسفه اسلامی”توسط گروه فلسفه پژوهشگاه چهارشنبه ٢۱ آبان ماه ۱۴۰۴ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. سرکار خانم دکتر زهرا شریف، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده، در تبیین مبانی فلسفی علوم انسانی اسلامی، تأکید کرد که فلسفه اسلامی و به ویژه حکمت متعالیه، بنیادیترین رکن برای استخراج این علوم را فراهم میآورد. به گفته وی، این مبنا با تکیه بر مفهوم «معرفت و واقعیت متواحده در انسان متعالیه» تعریف میشود و نسبت متعالی انسان و هستی را کانون اصلی خود قرار میدهد. دکتر شریف با اشاره به اینکه انسان و جهان، هر دو اثر یک حقیقت واحد بوده و متقابلاً بر یکدیگر تأثیر میگذارند، خاطرنشان ساخت که در نگاه حکما، «انسان عالم صغیر و جهان عالم کبیر» است و وجود انسان، بازتابی از کل هستی به شمار میرود. وی سطوح این ارتباط متعالی را در دو مرحله اصلی تشریح کرد که سیر تکامل وجودی انسان را ترسیم میکند: