حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در همایش ملی فلسفه «منطق فهم دین» مطرح کرد؛
علوم انسانی اسلامی با اصلاح مبانی شکل میگیرد، نه با انقلاب روشی
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی: سؤال اصلی در این بحث این است اگر ما به علوم انسانی اسلامی معتقد شدیم چه اتفاق روشی رخ می دهد؟ آیا این علوم مستلزم یک انقلاب در روش های مرسوم در علوم انسانی است؟ می توان با حفظ ساختار رایج به علوم انسانی دینی روی بیاوریم؟ با این پرسش های اصلی پرسش های فرعی نیز بیان می شود. اول اینکه علوم انسانی چیست و چند رسته داشته و پسوند اسلامی در کدامین رسته ها زمینه دارد و در آخر این علوم انسانی اسلامی چه اقتضائات روشی دارد؟
وی در پاسخ به پرسش ها گفت: من به تفسیر موسع از علوم انسانی معتقد هستم یعنی هر گونه مطالعه روشمند در خصوص انسان، شئون انسانی و امور انسانی را علوم انسانی می دانم. هنر، رفتار و نتیجه فعالیت انسان است و مطالعه راجع به هنر علم انسانی است و همچنین رفتار و مناسبات اجتماعی که علوم انسانی نیستند اما مطالعه در خصوص آن ها علم انسانی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خروجی مطالعات علوم انسانی توصیفی بوده و یا هنجاری هستند. علوم انسانی در حوزه هایی دانش انسانی تولید می کند و در حوزه هایی هنجار بیان می کند. دانش توصیفی تولید شده در علوم انسانی طیفی از دانش ها است برای مثال کلیه مطالعات وضعیت شناسانه مطالعات انسانی است و همچنین مطالعات در خصوص علل و عوامل تبیین است و مطالعات آسیب شناسانه توصیفی است.
وی با بیان اینکه یکی از شئون انسانی مباحث سیاسی است، تصریح کرد: فلسفه مضاف یک بخش نیز توصیفی و بخشی دیگر هنجاری هستند. بخشی از مطالعات که مربوط به «هست» ها است اکثرا توصیفی هستند. بخش دوم مطالعات علوم انسانی هنجاری بوده و خروجی آن الزامات و چگونگی تنظیم مناسبات، است. بخش هایی از فلسفه سیاسی بایدها و نبایدهای حوزه مناسبات سیاسی و مطلوبیت های حوزه هنجاری است؛ کلیه مطالعات علوم انسانی که معطوف به رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب مباحث توسعه ای علمی است. بنابریان علوم انسانی طیف گسترده ای از مطالعات را شامل می شود و هر یک از این توصیف و هنجارها گستره بالایی دارد.
وی در ادامه پاسخ به پرسش ها گفت: وقتی از علوم انسانی دینی سخن میگوییم، مقصود ما فراهم آوردن مجالی برای حضور و مداخله محتوایی آموزههای توصیفی و هنجاری دین در فرایند مطالعات روشمند انسانشناختی است. اگر علوم انسانی را مطالعه روشمند انسان بدانیم، علوم انسانی اسلامی یعنی باز کردن مسیر برای ورود معرفت دینی به این مطالعات؛ معرفتی که هم توصیف از انسان ارائه میدهد و هم هنجار و ارزش.