گزارش اختصاصی پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح از نشست علمی «نهاد علم و ایران امروز» با حضور حجتالاسلام والمسلمین سعید مهدویکنی؛
نسبت نهاد علم با تحولات فکری و تمدنی ایران معاصر
حجتالاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی: علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی. بر اساس نظریه برخی بنیانگذاران این جریان، علوم انسانی اسلامی نه جایگزین علوم انسانی است و نه امتداد مستقیم علوم اسلامی؛ بلکه هویتی مستقل دارد که بر مبنای دو دسته گزاره دینی ــ گزارههای توصیفی (حقیقی) و گزارههای تجویزی (تشریعی) ــ شکل میگیرد. این گزارهها قدرت تولید دانش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند؛ اما تحقق این ظرفیت تنها زمانی ممکن است که علوم انسانی و علوم اسلامی در موقعیت گفتوگوی معرفتی قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، اولین نشست از سلسله نشستهای مرحلۀ دوم «نهاد علم و ایران امروز» با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعید مهدوی کنی، ریاست سابق دانشگاه امام صادق (ع) و دکتر عطاء الله بیگدلی به عنوان دبیر جلسه در تاریخ ۲۸ام آذر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. این نشست که با همکاری باشگاه آزاداندیشی دانشجویی برگزار شد، با محوریت «تجربهنگاری یک نهاد علم ترکیبی در ایران»، اندیشههای بنیادین پیرامون الگوی تلفیقی حوزه و دانشگاه و خاستگاههای تاریخی این مدل علمی را مورد واکاوی قرار داد. این نشست با تبیین پیشینههای فکری، اجتماعی و تمدنی پیدایش نهادهای میانرشتهای اسلامی آغاز شد و با بررسی سیر ۴۰ ساله تجربه ایران در ترکیب علوم انسانی مدرن و معارف اسلامی ادامه یافت. در این گفتوگو، حجتالاسلام دکتر سعید مهدوی کنی بهجای پرداختن به مباحث نظری محض، تلاش کرد بر اساس پرسشهای طرحشده، روند تاریخی، تجربههای میدانی و الزامات استمرار این الگوی علمی را تحلیل کند. در این چارچوب، نقطه تمرکز بحث بر «پشتوانههای سهگانه شکلگیری نهاد علم ترکیبی»، «چرایی استمرار وضعیت میانرشتهای»، و «چگونگی فاصله گرفتن تدریجی از ایده اولیه» قرار گرفت.