آیت الله علیاکبر رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه، در افتتاحیه همایش علوم انسانی اسلامی با عنوان «مکتب و سیره پیامبر اکرم، علوم انسانی انسانساز و جامعهپرداز» مطرح کرد؛
تبیین رویکردهای پیشینی و پسینی در الگوی نوین طبقهبندی علوم انسانی
آیت الله علیاکبر رشاد: در سالهای گذشته موضوعاتی در حوزه علوم انسانی بیان کردیم. در سال ۱۳۹۹ ماهیت و هویت علوم انسانی را طرح کردیم، در سال ۱۴۰۰ فلسفههای مضاف به علوم را مطرح کردیم، در سال ۱۴۰۱ بایستگیهای نگاشت نهادی در تولید علوم انسانی اسلامی را پیشنهاد دادیم، در سال ۱۴۰۲ فرهنگ انسانشناسی انضمامی یا علوم انسانی انضمامی را به عنوان موضوع ارائه قرار دادیم و در سال گذشته نقش مقاصد شریعت در تولید علوم انسانی اسلامی را تبیین کردیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علیاکبر رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه در افتتاحیه همایش علوم انسانی اسلامی با عنوان «مکتب و سیره پیامبر اکرم، علوم انسانی انسانساز و جامعهپرداز» که در موسسه دارالحدیث قم برگزار شد، با اشاره به سابقه مباحث مطرحشده در این همایشهای سالانه بیان کرد: «در سالهای گذشته موضوعاتی در حوزه علوم انسانی بیان کردیم. در سال ۱۳۹۹ ماهیت و هویت علوم انسانی را طرح کردیم، در سال ۱۴۰۰ فلسفههای مضاف به علوم را مطرح کردیم، در سال ۱۴۰۱ بایستگیهای نگاشت نهادی در تولید علوم انسانی اسلامی را پیشنهاد دادیم، در سال ۱۴۰۲ فرهنگ انسانشناسی انضمامی یا علوم انسانی انضمامی را به عنوان موضوع ارائه قرار دادیم و در سال گذشته نقش مقاصد شریعت در تولید علوم انسانی اسلامی را تبیین کردیم.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع سال جاری را چنین تشریح کرد: امسال میخواهیم راجع به الگوی طبقهبندی علوم و آن علوم انسانی بحث کنیم. به هر حال طبقهبندی علوم و از جمله در این میان مجموعهای از دانشها را به عنوان علوم انسانی نامگذاری کردن، بر اساس دستگاه معرفتی خاصی است که قهراً قابل مطالعه است.