به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه امام صادق (ع) به سخنرانی پرداخت.
متن سخنرانی وزیر علوم به این شرح است:
معلمی و استاد دانشگاه بودن افتخار بسیار بزرگی است چراکه همیشه و مخصوصاً در دانشگاهها با نسل جوانی سر و کار داریم که هم میتوانیم به آنها بیاموزیم و هم یاد بگیریم، چراکه همیشه قرار نیست استاد به دانشجو یاد بدهد بلکه خودم بارها و بارها سر کلاس درس یا درحین راهنمایی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترا، از دانشجویانم یاد گرفتهام و این نعمت بزرگی است که ما در جایگاهی قرار بگیرییم که هم بتوانیم ارتزاق کنیم و هم اینکه دائماً یاد بگیریم. از این باب باید همیشه بگوئیم خدایا شکر که این افتخار را نصیب ما کردی.
یکی از مشکلاتی که جامعه علمی ما در حال حاضر با آن رو به روست این است که ما استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص نمیدانیم و این ضربه بزرگی به جامعه علمی ما زده است. سال ۱۳۶۳ در مرکز تربیت معلم مدنی در قم توفیق داشتم درس بخوانم. آن موقع اساتیدی داشتیم که صفحه به صفحه کتاب را به ما یاد میدادند تا ما به خوبی بتوانیم در مدرسه به تدریس بپردازیم. این نشان میدهد که معلمی و استادی دانشگاه یک تخصص است و باید شیوههای آن و تعامل با دانشجو و دانشآموز را به خوبی بدانیم.
اگر الان به یک استاد دانشگاه بگوئیم که باید آموزش معلمی ببینید چنین حرفی را توهین به خودش میداند اما ما برنامه داریم تا افرادی که میخواهند استخدام شوند در بدو ورود باید یک دوره شبانهروزی حداقل سه ماهه آموزش ببینند و این شرط صدور حکم آنها باشد. لذا اگر قرار است به عنوان یک استاد دانشگاه، نسلی پاسخگو به جامعه تحویل دهیم خودمان هم باید پاسخگو باشیم. اینکه دانشگاه امام صادق (ع) موفق بوده و حدود یک سوم فارغالتحصیلان آن هیئت علمی دانشگاهها شدهاند به این دلیل است که به خوبی تلاش کردهاند نسلی توانمند تحویل دهند و آموزشهای بسیار خوبی ببینند. به نظرم دانشگاه امام صادق (ع) جایی است که نظام و حاکمیت به آن اعتماد دارد و اساتید آن مورد وثوق نظام هستند لذا اگر این دانشگاه در خصوص تقویت علوم انسانی دیدگاه و راهکاری بیان کند بازدهی بالایی خواهد داشت از اینرو انتظار ما از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) این است که به ما راهکار بدهند.
الان بسیاری از نهادها برای خودشان دانشگاه ایجاد کرده و از همانها هم نیرو استخدام میکنند پس تکلیف فرزندان مردم که در دانشگاههای دیگر تحصیل کردهاند چه میشود؟ لذا باید برای حل چنین مشکلاتی راهکار ارائه شود. بنابراین از شما درخواست داریم به ما یاد دهید که چگونه مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنیم؟ الان گفته میشود فارغالتحصیلان دانشگاهی فقط آموزش نظری دیدهاند و کار بلد نیستند و خود بنده هم در برنامههایی که به مجلس ارائه دادم اعلام کردم که آموزشهای ما باید مهارتمحور و هدفمند باشد اما الان که در وزارت هستم به این نتیجه رسیدهام که افزایش مهارت یک دانشجو و مثلاً فرستادن یک دختر دانشجو به یک وزارتخانه همانند وزارت مسکن یا وزارت نفت یا یک شرکت خصوصیِ دارویی برای آموزش دیدن و کارورزی، نیازمند مقدمات و لوازمی همانند وسیله ایاب و ذهاب است که باید فراهم شود اما اگر هیچ امکاناتی در دست ما نباشد و خیالمان از بابت امنیت آن شخص راحت نباشد بنابراین مهارتمحور کردن هم کار راحتی نیست.
اگر وزارت بهداشت موفق است به این دلیل است که بیمارستانها در دست خودش است و دانشجویان را برای آموزش به آنجا میفرستد بنابراین اگر بنده هم از این بابت خیالم راحت باشد و در وزارت علوم هم چنین امکاناتی وجود داشته باشد عملکرد موفقتری خواهیم داشت اما در شرایط کنونی خیال ما راحت نیست که دانشجو را به جاهای مختلف بفرستیم. خواهش بنده این است که شما اساتید به این دغدغهها توجه کنید و در قالب مقالات و برگزاری همایش ها، راهکارهای لازم ارائه دهید؛ چراکه گفته شده فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان.
مقام معظم رهبری، تمام قد از وضعیت علمی کشور و دانشگاهها دفاع کردهاند و بارها فرمودهاند توفیقات علمی بسیاری در سطح منطقهای و بینالمللی از جمله در زمینه نانو، فناوری، قدرت پهپادی، سلولهای بنیادی، پزشکی و … داشتهایم و این نشانه هوشمندی ایشان است چراکه دشمنان تلاش زیادی دارند که مردم را در مقابل نظام قرار دهند و نظام سلطه تلاش دارد به گونهای در دانشگاهها رخنه کرده و دانشگاه نیز در مقابل نظام قرار گیرد اما ایشان چند دغدغه داشتهاند و گوشزد کردهاند و این دغدغه ماست که آنها را مرتفع کنیم.
ایشان فرمودند باید برای هویتمداری دانشجویان و تقویت حس خودباوری آنها تلاش کنید. وقتی شما کتاب یا مقالهای بنویسید به این دلیل که مورد اعتماد نظام هستید، هم آنهایی که میخواهند از نظرات شما استفاده کنند این نظرات را میپذیرند و هم حاکمیت آنها را قبول دارد. انشاءالله در این شرایط سختی که در کشور وجود دارد و تمام دنیای استکبار تلاش میکند با تحریمهای ظالمانه، مردم را در مقابل نظام قرار دهد بتوانیم تصمیمات لازم را بگیریم. ما در جاهایی نیازمند جراحیهایی هستیم و این جراحی در عرصه علمی باید به دست من و شما انجام شود لذا از فکر و راهکار نابی که وجود داشته باشد استقبال میکنیم تا اتفاقات مبارکی در نظام علمی و فناوری کشور رخ دهد.
هنر بزرگ دانشگاه امام صادق علیه السلام، تربیت نیروی تراز است
در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین سعدی به ایده بزرگان نظام در خصوص تاسیس دانشگاه اسلامی اشاره نموده و انتصاب مستقیم هیات امنا، ابلاغ ۱۲ راهبرد برای دورهای ۱۰ ساله و تعیین دو ماموریت اصلی _ یعنی نقد علم سکولار غربی به همراه تولید علوم انسانی اسلامی و نیز، تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی _ توسط مقام معظم رهبری مد ظله را نشانگر جایگاه ویژه دانشگاه امام صادق علیه السلام دانست.
سعدی افزود: یکی از شعارهای دولت دکتر رییسی و دکتر زلفی گل، تحول در تولید علم و تاکید بر حوزه حکمرانی علم بوده است که ما از این شعار استقبال میکنیم.
وی همچنین از فعالیت منضبط دانشگاه در دوره کرونایی گفت که حاکی از وظیفه شناسی دانشگاه امام صادق علیه السلام در راستای رسالت سنگین این دانشگاه است.
دکتر سعدی ادامه داد: البته این رسالت سنگین اقتضائاتی دارد که برخی میبایست در وزارت علوم پیگیری شود.
در ادامه معاونان آموزش و پژوهش دانشگاه به ارائه گزارشی کوتاه از شرح فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه امام صادق علیهالسلام در زمینه های علمی و تربیت نیروی تراز پرداختند.
پس از این جلسه، مراسم دیدار وزیر علوم با اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه امام صادق علیه السلام در تالار آیت الله مهدوی کنی رحمه الله علیه برگزار شد.
سعدی در این مراسم ضمن تجلیل از مقام معلم، دانشگاه را در بیان حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، مبدا همه تحولات معرفی کرد و از مطالبات امامین انقلاب از نهاد دانشگاه سخن گفت. تاکید بر حکمرانی علوم اجتماعی ناظر به حل مسئله که از جمله توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه امام صادق علیه السلام است نیز، از دیگر محورهای سخنان دکتر سعدی بود.
حجت الاسلام و المسلمین سعدی در انتها، به قول مساعدت وزیر در زمینه حل مسئله غیرانتفاعی بودن دانشگاه امام صادق علیهالسلام اشاره نمود.
دکتر حمیدیا، رییس مرکز نوآوری و نماینده اندیشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه، دیگر سخنران این مراسم بود که به رویکرد کیفی و مناسب دانشگاه امام صادق علیه السلام، در موضوع حل مسائل نظام اسلامی و تعامل حوزه تکنولوژی با حوزه علوم اجتماعی پرداخت.
دکتر خندان، عضو هیات علمی دانشگاه، دیگر سخنران مراسم بزرگداشت مقام معلم بود که به نمایندگی از استادان دانشگاه امام صادق علیه السلام، به بیان نکاتی پرداخته و تقریری با عنوان دانشگاه مسئله محور، گام نخست تحقق دانشگاه اسلامی (مبتنی بر تقریر غایت گرایانه از علم دینی از منظر استاد مطهری) ارائه نمود.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های وزیر از فرایند شرح داده شده، بتوان تا دو سال دیگر دستاوردهای این فرایند را ارائه داد.
خانم دکتر عظیم زاده، عضو هیات علمی پردیس خواهران نیز سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به ایده تاسیس واحد خواهران مبنی بر احیای شخصیت زن مسلمان خانواده محور و فرهیخته، پردیس خواهران دانشگاه امام صادق علیه السلام را یک الگوی مدیریتی معرفی نمود.
لزوم ارائه تسهیلات قانونی توسط وزارت علوم در راستای انتظارات رهبری نیز از دیگر محورهای سخنان وی بود.
دکتر همایون، عضو هیات امنا و رئیس دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، دیگر سخنران مراسم بود که به سیر تمدنی توسعه علوم در بستر تاریخ انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت و از ضرورت تبدیل علم به فرهنگ سخن گفت.
در انتهای این مراسم، دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سخنرانی پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته معلم، به رابطه تربیتی دوطرفه و تعامل استاد و دانشجو اشاره نمود.
وی خاطرنشان کرد: هنر بزرگ دانشگاه امام صادق علیه السلام، تربیت نیروی انسانی با کیفیت بالا و در تراز انقلاب اسلامی و انسان هایی مفید برای مردم و نظام است.
زلفی گل با برشمردن برخی از مشکلات اساسی از جمله تضعیف جایگاه علوم پایه و علوم انسانی و نیز، لزوم مسئله محوری علم، از مجموعه دانشگاه امام صادق علیه السلام خواست در این زمینه به ارائه راهکار بپردازد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=28022
نظرات