به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، آیت الله محمد باقر تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه در نشستی با عنوان چرا خدا با ما است؟ عناوین امداد های غیبی، دلیل حقانیت در این جنگ و قواعد جلب نصرت خدا را مورد بحث قرار داد که در ادامه به آن اشاره می شود.
کسانی که با قدم راسخ ایمان حرکت می کنند، باور دارند که در این راه سختی هایی را باید تحمل کنند تا آثار مطلوب دنیایی و آخرتی را به دست بیاورند. در جبهه مقابل ایمان برای رسیدن به دنیا، سختی هایی را تحمل می کنند که برای آنها در عالم دیگر نتیجه ای ندارد. هر چند که در این عالم دیر یا زود گرفتاری گریبان گیر آنها می شود اما این گونه نیست که در راحتی مطلق به سر ببرند. معارفی که قرآن کریم بیان می کند همان تامل واقع بینانه در وقایع عالم است که برای مومنان آرامشی ایجاد می کند به گونه ای که عنایت های خداوند متعال را در مراحل گوناگون زندگی درک می کنند.
بنای خدای متعال جلوگیری از انتخاب انسان نیست و انتخاب آزادانه انسان از امور مهم این عالم به شمار می رود. در سوره مبارک اسراء میفرماید: «مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَهَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ» کسی که زندگی دنیا رو بخواهد، آنچه را که ما از زندگی دنیا برای او بخواهیم به او می دهیم آن هم نه به هر کسی. این گونه نیست که دنیا طلبان هر آنچه از دنیا و شئون آن را فکر می کردند را به دست بیاورند. در واقع معارف قرآن ما را توجه می دهد که واقعیات عالم را واقع بینانه بررسی بکنیم. البته این مسائل و امتحانات برای همه انسان ها هست. خداوند نسبت به مومنان فرمود مومنی که آخرت را انتخاب کند و برای رسیدن به آن سعی کند و پای سعی خود بایستد، برای او اجر نامحدودی خواهد بود.
بر اساس وعده الهی، اگر انسان در مسیر ایمان استقامت نشان دهد، زندگی و آرامش ابدی در انتظارش خواهد بود. اما انتخاب تنها زندگی دنیوی، تضمینی برای آرامش و رفاه دائمی و برای همگان نیست. در طول تاریخ شاهد ظهور چه تعداد شخصیتهایی مانند فرعونها، ترامپ، نتانیاهو و صدام بودیم؟ سرنوشت این افراد چه بود؟ به عنوان مثال، سرنوشت صدام را در نظر بگیریم که چگونه بود و چگونه شد. در مقابل، امام خمینی (رضواناللهعلیه) با وجود سختیها و چالشها، در مسیر حق استوار ماند. تأثیر روح الهی او فراتر از مرزهای ایران رفت.
امام خمینی (رضواناللهعلیه) در عراق و سپس فرانسه، با ایمان و استقامت، لحظهای از انجام وظیفه دست نکشید. اگر هدف حذف امام بود، فرصتهای بسیاری برای انجام آن وجود داشت، اما همه این تلاشها بینتیجه ماند. این نشاندهنده نصرت الهی و همراهی خداوند با مسیر امام بود.
زمان معاصر نمونه هایی از عنایت های خدای متعال را مشاهده می کنیم که در زمان پیامبر اکرم صل الله علیه و آله بر ایشان وارد میشد. مشکلاتی که حضرت با آنها برخورد کرد به میزانی بود که به بیان قرآن «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا اَلْجَنَّهَ وَ لَمّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ اَلَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ اَلْبَأْساءُ وَ اَلضَّرّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتّى یَقُولَ اَلرَّسُولُ وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اَللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اَللّهِ قَرِیبٌ» حضرت منتظر عنایت خداوند بود. اما همه این توطئه ها با نصرت الهی خنثی شدند. الان نیز به همان صورت است لکن باید در این تحولات بینش های خود را قوی و عقلانیت دینی و الهی را به کار بگیریم.
وقایعی را که قرآن کریم در سوره های بقره، ال عمران، انفال و توبه بیان می کند و نقشه های دشمنان را برای ما بیان می کند اگرچه در برای تاریخ صدر اسلام است اما به گونه ای بیان میشود که در همه زمان ها این تحولات واقع می شود. همه اینها برای این است که ایمان ما امتحان بشود و ثبات قدم داشته باشیم. خداند فرموده است «إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ ٱلمَلَـئِکَهُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحزَنُواْ». اگر استقامت کنیم حتما عنایات الهی که شامل حال ما می شود. ملائکه فقط در عالم برزخ و موقع مرگ نازل نمی شود بلکه ملائکه در زمان نبی اکرم سلام الله علیه و در جنگ تحمیلی و در جنگ سی و سه روزه امت حزب الله لبنان با اسرائیل برای پیروزی مومنان نازل شدند به همراه عنایات اهل بیت علیم السلام در زمان های مختلف برای رزمندگان.
اصل نصرت الهی برای ما مسلم است. در همه عرصه ها این نصر آمده منتها آمدن آن فقط متکی به تهیه سلاح و این ها نیست بلکه باید در جامعه مومنان امور دیگری هم شکل بگیرد و در روحیه ها ظهور پیدا کند. مانند تعاون و همگرایی در زمان کرونا و جنگ تحمیلی.
گاهی دنیاگرایی میان مومنان نیز جلوهگری میکند. این همگرایی و این حمایت مجموعه امت اسلامی از انقلاب اسلامی از رهبریت دلسوز و بصیر و فقیهمان، یکباره ظهور نکرده است. بلکه در دورههایی مانند بیست و دو بهمن حمایتهایی رخ میداد، آن هم نه از همه کسانی که دغدغه حمایت از وطن و استقلال کشورشان را داشتند. در این جنگ خانمانسوز، مصیبتهای زیادی بر ما وارد شده، اما مقاومت امت حزبالله و همگرایی آنها با انقلاب و رهبریت چقدر ظهور و بروز کرد.
مقام معظم رهبری در سالگرد حضرت امام رضا (علیه السلام) به دو مسئله مهم اشاره کردند: ولایت فقیه و استقلال ملی. توطئههایی که دشمن به راه انداخت، اگر برای ملت دیگری رخ میداد، منجر به سرنگونی آن میشد. اما با عنایت الهی، این توطئهها خنثی شدند، هرچند مشکلاتی را تحمل کردیم. البته، بدون تحمل مشکلات، پیروزی قطعی نخواهد بود. خدای متعال میفرماید: «وَ لَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ»؛ یعنی در دنبال کردن دشمنان، سستی به خود نشان ندهید. «إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ»؛ اگر شما رنج میکشید، آنان نیز همینگونه هستند. چه دستگاههای چند میلیارد دلاری از اسرائیل و آمریکا نابود شدند.«وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ» با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدى ندارند. آنها پشتوانه ای ندارند.
در واقع انقلاب اسلامی نمونه ای از مکتب ولایی امیرالمومنین علیه السلام است. ایشان در یک فرصت کوتاهی به حاکمیت الهی رسید اما در این مدت سه جنگ خانمان سوز بر آن حضرت تحمیل شد. این امور مخصوصا برای ما باید درس باشد. امام حسین علیه السلام می توانست مانند ابن عباس و عبدالله بن عمر با حکومت یزیدی سازش کند و زندگی سالمی داشته باشد.
مملکت ما برای پیروان امام حسین علیه السلام است و هر مصیبتی که در این راستا بر ما میآد و تحمل می کنیم، نمونه ای از مصیبتی است که بر امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان وارد شد. الان زمان آن رسیده است که هر کدام از ما در هر جایگاهی قرار داریم، «سلمٌ لمن سالمکم» رو نشان بددهیم. حمایت از ملت مظلوم فلسطین از مصادیق این کار بود. امیرالمومنین علیه السلام در هنگام شهادت به امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرمود: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» ظالم در هر کجا که بود دشمن او شوید و مظلوم با هر چهره ای که بود کمک کننده اش باشید.
توطئه های دشمن می خواهد ما را از این خط جدا کند. بدانید مطالبی که از این شبکه ها پخش می شود همان نقشه های معاویه است. پشتوانه های وقایع عاشورا بررسیکنیم و از نیرنگهایی که حکومت بنی امیه استفاده کرده بود، درس بگیریم.
در برابر مشکلاتی که برای ما پیش می آید نباید از صبر و تضرع دست برداریم. خدای متعال می فرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَهٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ». هیچ پیغمبرى به هیچ شهر و دیارى فرستاده نشد مگر آنکه اهلش را به شداید و مشکلاتی مبتلا شدند. یکی از راه های برون رفت از آن این است که به درگاه خدا تضرع و زارى کنند. بنابراین این نکته باید در کنار مقاومت در برابر مشکلات مورد توجه قرار بگیرد.
از ناحیه ائمه علیه السلام دعاهایی در این رابطه بیان شده است که برخی از آنها در ذیل بیان می شود اما باید توجه داشت که به هر ذکر متوسل نشویم. اذکار سنگینی وجود دارد که ائمه سفارش نکردند اما خود در جنگ ها استفاده می کردند.
۱- دعای چهاردهم صحیفه سجادیه که به طور خاص در برابر دشمن باید این دعا را خواند. وقتی به جلمه ما نال فلان بن فلان یاد اسرائیل و آمریکا باشید.
۲- برای آرامش بیشتر بعد از نماز صبح هفت مرتبه و بعد از نماز مغرب هفت مرتبه ذکر شریف «بسم الله الرحمن لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» گفته شود.
۳- ذکر یا «رئوف و یا رحیم» خیلی تکرار کنید.
۴- در زمان امام صادق ع یکی از اصحاب حضرت را فرماندار منصور دستگیر و اعدام می کند. امام صادق علیه السلام دعایی بر علیه این شخص خواند و او بعد از دعا مرد. اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِقُوَّتِکَ الْقَوِیَّهِ وَ بِجَلَالِکَ الشَّدِیدِ الَّذِی کُلُّ خَلْقِکَ لَهُ ذَلِیلٌ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَأْخُذَهُ السَّاعَهَ السَّاعَهَ» هرچی خالصانه تر باشه تاثیر گذارتر خواهد بود. از زبان امام صادق علیه السلام بخوانید. وقتی که به جمله « أَنْ تَأْخُذَهُ» رسیدید به یاد اسرائیل و آمریکا باشید.
نظرات