به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، همایش خوانش تاریخی پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» امروز با حضور صاحبنظران و اعضای هیأت علمی گروههای تاریخ مراکز آموزش عالی در دانشگاه برگزار شد.
مراسم افتتاحیه این همایش صبح امروز در تالار امام حسین(ع) دانشگاه برگزار شد؛ حجت الاسلام محمدعلی رنجبر رئیس حوزه ریاست دانشگاه و حجت الاسلام محسن الویری به عنوان دبیرعلمی این همایش، دو سخنران این مراسم بودند.
در ادامه چهار پنل تخصصی بهصورت همزمان آغاز به کار کردند و مراسم اختتامیه همایش نیز پیش از ظهر امروز با ارائه گزارش رئیس هر یک از پنلها و جمعبندی دبیر علمی همایش انجام شد؛ سخنرانی آیت الله یوسفی غروی، پایانبخش برنامههای این همایش بود.
تحلیل متن پیام حوزه پیشرو و سرآمد از منظر تاریخی
پنل تخصصی اول به موضوع «تحلیل متن پیام حوزه پیشرو و سرآمد از منظر تاریخی» پرداخت؛ دکتر سید حسین فلاح زاده رئیس پنل، سید محمد مهدی موسوینیا، مدیر اجرایی و دبیر پنل دکتر سید مهدی حسینی بود.
دکتر سید حسین فلاح زاده در این پنل به موضوع«نسل جوان حوزه پیشرو و سرآمد و رسالت کنونی آن»، دکتر شهناز کریم زاده به موضوع « کارکردهای دانش تاریخ در تحقق چشم اندازهای مطرحدر پیام تاریخی رهبر انقلاب با تاکید بر مسائل بین المللی جهان اسلام» دکتر مجید کافی به موضوع« تعیینات اجتماعی حوزه پیشرو و سرآمد بر اساس پیام مقام معظم رهبری»، دکتر ابوالحسن فیاض انوش به موضوع «موقف تاریخی و اجتهاد درنگی بر کاربست تاریخمندی در پیام رهبری»، دکتر محمد باغستانی به موضوع «بررسی باز تفسیر تاریخ حوزه علمیه قم در پیام مقام معظم رهبری» پرداختند.
مرضیه سادات حمیدی، دکتر علی احمدی، حسین قاسمی فرد و زهره غفاری نژاد نیز در این پنل ارائه ایده داشتند.
کلیات و مفاهیم بنیادی تحول در دانش تاریخ
پنل تخصصی دوم با موضوع «کلیات و مفاهیم بنیادی تحول در دانش تاریخ» بود؛ دکتر زهرا روح الهی امیری، رئیس پنل، وجیهه حیدری، مدیر اجرایی و دبیر پنل نیز نجمه صالحی بود.
دکتر زهرا روح الهی امیری در این پنل به موضوع« تاریخ نگاری مؤمنانه و نقش حوزه های علمیه در صورت بندی تاریخ نگاری الهیاتی»، دکتر ناهید طیبی به موضوع « تقدم روایت تاریخ بر تحلیل تاریخی در تاریخ نگاری معاصر نظرگاه مقام معظم رهبری مد ظله العالی»، دکتر سید ضیاء الدین میر محمدی به موضوع «استخراج مسائل بنیادین تاریخ پژوهی حوزه علمیه»، دکتر زهره باقریان به موضوع «ایجاد پارادایم های نوین در تعامل علوم انسانی مدرن با علوم اسلامی» و دکتر محسن الویری به موضوع «پارادایم الهیاتی و باز تعریف نقش دانش تاریخ با تأکید بر حوزههای علمیه» پرداختندو
نجمه صالحی، وجیهه حیدری، اعظم ابوالحسنی نیز در این پنل تخصصی به ارائه ایده خود پرداختند.
پیشینه حوزههای علمیه و ظرفیتهای تاریخی آن برای تحول در دانش تاریخ
پنل تخصصی سوم به موضوع «حوزههای علمیه و ظرفیتهای تاریخی آن برای تحول در دانش تاریخ» پرداخت؛ دکتر حامد قرائتی رئیس پنل، حسن فتحی مدیر اجرایی و دبیر پنل نیز سید سجاد میراحمدی بود.
دکتر حامد قرائتی در این پنل به موضوع « نسبت سنجی دیدگاه آیت الله حائری یزدی و مقام معظم رهبری در تبیین رسالت حوزه با تکیه بر پیام ایشان به همایش بزرگداشت باز تاسیس حوزه قم»، دکتر علی اکبر زهره کاشانی به موضوع « بازاندیشی الگوی اجتهاد در حوزه علمیه قم از اجتهاد فردی به اجتهاد تمدنی مطالعه ای تاریخی در چارچوب نظری تمدن نوین اسلامی»، استاد علی اکبر ذاکری خمی به موضوع «عالمان حوزه پیشگام در مبارزه با تهدیدهای مختلف در ایران و عراق»، دکتر احمد فلاح زاده به موضوع « نقش تاریخ شفاهی در تاریخ نگاری حوزه های علمیه ظرفیت شناسی و شناخت رویکردها» و دکتر یحیی جهانگیری به موضوع « نسل جوان حوزه و رسالت کنونی آن» پرداختند
سید سجاد میراحمدی، سعیده رحیمی، بهروز دلاور، ارائه دهندگان ایده در این پنل تخصصی بودند.
وضعیت شناسی حوزههای علمیه برای تحول در دانش تاریخ
پنل تخصصی چهارم در زمینه «وضعیت شناسی حوزههای علمیه برای تحول در دانش تاریخ» بود. دکتر اکبر روستائی، رئیس پنل، ابوالفضل ظهوری، مدیر اجرایی و دبیر پنل سلمان فیاض بود.
دکتر اصغر منتظر القائم به موضوع « شاخصههای حوزه پیشرو و سرآمد بودن»، دکتر حمیدرضا مطهری به موضوع« ظرفیت ساختارهای کنونی حوزه علمیه برای تحول در دانش تاریخ»، دکتر سید ناصر موسوی به موضوع «ظرفیتهای دانش تاریخ در تحقق حوزه پیشرو و سرآمد»، دکتر سید علیرضا واسعی به موضوع «دغدغههای حوزه کارآمدی مسأله محور یا کارورزی فقیه پرور» و دکتر فرزانه حکیم زاده به موضوع «شرایط تاریخی حوزههای خواهران در زمان صدور پیام مقام معظم رهبری» پرداختند.
سلمان فیاض، ابوالفضل ظهوری، فاطمه میری طایفه فرد، ارائهدهندگان ایده در پنل تخصصی چهارم بودند.
https://ihkn.ir/?p=41669
نظرات