- آمایش آموزش عالی یکی از محورهای اصلی تحول در نظام آموزش عالی کشور میباشد. توجه همزمان به تطبیق مشاغل با نیازهای بازار کار، محتوای مشاغل و حفظ رویکردهای آیندهنگرانه در تحقق اهداف راهبردی کشور در ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور و گسترش رشتههای تحصیلی مورد تأکید است. در این مسیر میبایست توجه ویژه ای به موضوع آمایش و ماموریتهای ویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی داشت. پیش نویس شیوه نامه ساماندهی اجرای رشتههای تحصیلی مبتنی بر نیاز محوری و اشتغال و پیش نویس آیین نامه مأموریت گرایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در راستای تحقق سند سیاستها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
- در راستای تحقق دانشگاه تمدنآفرین و حکمتبنیان بر اجراییسازی عالمانه ایجاد دانشگاههای حکمتبنیان و تاسیس دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی آینده در برخی دانشگاههای منتخب با الگوی مدیریتی برنامه محور تأکید شد.
- در راستای کارآمدتر نمودن نظام آموزش عالی، مقرر گردید در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد از کدرشته محلهایی که ظرفیت پذیرش دانشجو و نرخ اشتغال آنها پایین بوده است، ساماندهی شود. رشتههای علوم و فناوری های راهبردی آینده، برخی رشتههای علوم پایه، علوم انسانی و رشتههای مرتبط با امنیت غذایی از این قاعده مستثنی هستند.
- آیین نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضاء هیأتعلمی یکی از اثرگذارترین آییننامههای جهتدهنده فعالیتهای دانشگاه و اعضای هیأتعلمی است. در این راستا تقویت بخش آموزشی آییننامه ارتقاء مرتبه علمی اعضاء هیأتعلمی و تدقیق شاخصهای آموزشی و نقش آفرینی اعضاء هیأتعلمی در تحقق برنامههای تحولی دانشگاه مورد تأکید میباشد.
- افزایش توان مهارتی و اشتغالپذیری دانشجویان یکی از محورهای تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد. معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ضمن تأکید بر اجراییسازی مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامهریزی آموزشی مبنی بر افزودن بسته دروس مهارتی-اشتغالپذیری به تعداد ۳ الی ۱۵ واحد درسی در رشتههای تحصیلی دورههای کارشناسی بر تطابق برخی از واحدهای درسی به آمایش و مأموریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تأکید نمودند و پیش نویس شیوهنامههای مرتبط با اجراییسازی این مصوبه و چارچوب تدوین و بازنگری برنامههای درسی به تصویب رسید. همچنین، افزودن پیوست اشتغال و پیوست اجتماعی و تمدنی به برنامههای درسی در بازنگری برنامهها، مورد تاکید قرار گرفت.
- افزایش کیفیت آموزشی و تأکید بر اجرای صحیح مقررات آموزشی یکی از محورهای پیشرفت علمی میباشد. بدین جهت رعایت دقیق مقررات آموزشی، برگزاری منظم کلاسها و ارتقاء توانمندی اعضاء هیأتعلمی در فعالیتهای آموزشی مورد تأکید میباشد. همچنین پیش نویس آییننامه یکپارچه مقررات آموزشی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شورای عالی برنامهریزی آموزشی به تصویب رسید.
- نظام جامع آموزش جامعه و صنعت رویکردی استوار در مسیر تحقق آموزش هدفمند است. بدین جهت بر تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت در بخشهای مختلف تأکید میشود. همچنین مقرر گردید در راستای تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت و پاسخگویی به نیازها، در رشته محلهایی که توسط جامعه و صنعت مورد حمایت قرار میگیرند تا میزان ۴۰ واحد درسی در برنامه درسی به نیازهای واحد متقاضی تخصیص یابد. پیش نویس شیوهنامههای مرتبط با حمایت شغلی از دانشجویان توسط جامعه و صنعت و نحوه تدوین برنامههای درسی حرفهای به تصویب رسید.
- برنامه محوری، استادمحوری و شاگردپروری از ارکان برنامههای آموزشی نظام آموزش عالی میباشد. در این راستا بر جایگاه مهم اساتید راهنمای آموزشی به عنوان نقطه آغاز استادمحوری و شاگردپروری تأکید میشود و ایجاد مرکز تعالی تدریس در دانشگاههای معین استان مصوب شد.
- خانواده یکی از ارکان جامعه ایرانی و اسلامی است و دانشگاه به عنوان بستر جامعه نخبگانی کشور مسئولیتی خطیر در حفظ و ارتقاء جایگاه خانواده در کشور بر عهده دارد. در همین راستا، رویکردهای خانوادهمحور و ایجاد دانشکدهها خانواده و رشتههای مرتبط با تحکیم بنیان خانواده در فعالیتهای آموزشی دانشگاهها میبایست مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
- اصلاح نظام حکمرانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (به عنوان بخش مهمی از ارکان نظام آموزش عالی) با رویکرد نقشآفرینی تمدنآفرین این دانشگاهها مورد تأکید میباشد.
- توجه به فناوریهای نوین آموزشی در راستای افزایش کیفیت انتقال محتوای علمی و دانشگاهی مورد تأکید قرار گرفت و پیشنویس نظامنامه آموزش الکترونیک به تصویب رسید.
- در راستای جلب مشارکت نخبگان، دانشمندان و اساتید برجسته دانشگاهها و مؤسسسات آموزش عالی کشور در تصمیمسازیهای آموزشی، الگوی شبکه نخبگانی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی مورد تأکید و حمایت قرار گرفت.
- مدل یکپارچه رشتههای تحصیلی کشاورزی و منابع طبیعی در کلیه مقاطع تحصیلی و با تأکید بر ماده ۲۳ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب شد.
ضمن تشکر از صاحبنظران و متخصصانی که در برگزاری هرچه باشکوهتر شصت و یکمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مشارکت نمودند، ابراز امیدواری نموده که با همت مضاعف و تلاش مجاهدانه دانشگاهیان در عرصههای سیاستگذاری و اجرا شاهد نقشآفرینی موثر دانشگاهها در تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب باشیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نظرات