وی افزود: به یک معنا فقه و تربیت یک موضوع روزآمد و مورد نیاز جامعه است و حقیقتا مسئله تربیت، رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی از مسائل مهم و مشترک میان همه فرهنگهاست؛ چه با تفسیر افرادی که قائل به وجود استعدادها، فطرت و زمینههای پیشین در وجود انسان هستند که باید این استعدادها به فعلیت برسد و چه با تفسیر افرادی که قائلاند که آدمی لوح سفیدی است و هیچ نقش پیشینی ندارد و از استعداد و فطرت پیشینی برخوردار نیست و بر حسب تربیت ساخته میشود.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: البته امروزه ابزارهای متنوع، تاثیرگذار و کارآمدتری برای شکل دادن به شخصیت انسانها شناسایی و به کار گرفته شده و بر همین اساس است که گفته میشود مسئله تربیت یک مسئله مورد نیاز بشر است.
وی خاطرنشان کرد: فقه دانشی است که رفتارهای آدمی و احکام رفتارهای مختلف انسان را سامان میدهد که این رفتارها میتواند رفتارهای فردی و اجتماعی باشد؛ برهمین اساس پیوندی که میان فقه بعنوان نظام رفتاری انسان با تربیت در راستای شکل گرفتن شخصیت آدمی به وجود می آید، پیوند وسیع و عمیقی است و جا دارد که این مهم مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس است که باید گفت ما نیاز به بازخوانی میراث فقهی خود از این منظر داریم.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: تجمیع همه قوانین و احکام فقهی در این شکل گیری شخصیت تاثیرگذار است، به گونهای که اگر با این نگاه فقهی به تمامی ابعاد مختلف احکام، بنگریم متوجه چنین رویکرد تربیتی و شکل گیری شخصیتی خواهیم شد و لذا آنچه امروز تحت عنوان فقههای تخصصی که یکی از آنها فقه تربیتی است، یاد میشود متوجه مورد نیاز بودن چنین دانش روزآمد و کارآمدی است که هم برای جامعه علمی و هم افق آینده جامعه بشریت تاثیر گذار است.
وی خاطرنشان کرد: مسئله فقههای تخصصی به ویژه در دهههای اخیر مورد توجه مراکز علمی و از جمله جامعهالمصطفی قرار گرفته است و جامعهالمصطفی از مراکز علمی پیشگام در طراحی و ارائه فقههای تخصصی نیز بوده است.
رئیس جامعهالمصطفی در ادامه تصریح کرد: البته که هنوز در ابتدای این مسیر قرار داریم و نمیشود آن پختگی که در ابواب کهن فقهی میبینیم حتما در این ابواب نوپدید هم دیده شود که این مهم نیاز به دانش عمیقتر و نظریهپردازی، تلاشها و تدوین منابع جدیدی برای صاحبنظران و افرادی که میخواهند در این عرصههای ورود پیدا کنند؛ دارد.
وی با اشاره به اهمیت فقه آموزشی نیز بیان کرد: روشهای تربیتی که در فقه ما نیز به آن اشاره شده، داشتن فطرت آموزشی است که باید مربی به افراد آموزش دهد و در همین راستا مثلا تمرین و تکرار عبادات که در چه سنینی صورت میگیرد و به چه میزانی نسبت به مقید متربی نسبت به این رفتارها اصرار وجود داشته باشد و مربی آنها را رعایت کند نیز در جریان آموزش مهم است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: فقههای نو و تخصصی با احساس به چنین نیازی، شکل گرفتهاند و جا دارد که مراکز علمی بر روی این موضوعات بیش از پیش تمرکز داشته باشند، البته کمک گرفتن از نظریههای تربیتی هم میتواند ما را در مسیر شکل دادن این فقههای تربیتی پیش برد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امروزه در یک مواجه تمدنی در تقابل تمدنی هستیم که مهاجم، انحصارگرا و سلطه جو است و در همه ابعاد زندگی بشر از نگاه انسان به جهان تا رفتارهای تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی خود را تمدن منحصر به فرد، مسلط و تعیین کننده میداند و مفاهیم، هنجارها، رفتارها، ارزشها، نهادها و روابط اجتماعی را تعیین میکند.
وی خاطرنشان کرد: در مسئله پوشش و حجاب، افرادی بر این باور هستند که همان ارزشی که ما تعیین میکنیم و آن را ارزش و رفتار درست میدانیم بایستی رعایت شود که اگر رعایت نشود محکوم میشوند و این رفتار خود را معیاری برای سایر انسانها قرار میدهند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: در واقع مشکل آنها در حد لباس پوشیدن و یا نپوشیدن نیست بلکه آنها این کار را نماد یک فرهنگ و تمدن میدانند و در مقابلش شکل گرفتن یک نماد دیگر را تقابل تمدنی و فرهنگی میدانند و به همین جهت است که بر روی آن حساس هستند و حاضر نیستند که آن را تحمل کنند و تا این اندازه بر روی این موضوع سرمایه گذاری انجام دادهاند که در رقابت با نمادها و روایتها دست برتر شناخته شوند و تعیین کننده ارزشها باشند.
وی تاکید کرد: البته نباید از این مواجه ترسید و نگران شد، چرا که ما باور داریم سخن خدا و احکام الهی حق و مطابق با حقیقت عالم است پس این حق غلبه خواهد کرد و پیروز خواهد شد و ایستادن در مسیر حق و ارائه کردن این تربیت حق و نگاه حق قطعا با غلبه همراه است.
انتهای پیام/
نظرات