به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علمی علامه حلی(ره) که در سالن همایش های حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: تولیدات گسترده و عمیق بزرگان حوزه در طول تاریخ حوزه های علمیه یکی از نکات قابل توجه است که نباید از آن غافل شویم، حقیقتا تولید انبوه با حفظ استانداردهای اجتهادی و تحقیقی در تاریخ حوزه های علمیه قابل تامل و ستایش است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به احیا و بررسی سیره علمای گذشته حوزه های علمیه در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز از شیخ مفید ایشان که زعیم حوزه بغداد بود و به ما رسیده است بیش از ۲۰۰ اثر می باشد که با وجود عمر کوتاه خود نگاشته است و اینها باید به طلبه ما عزم تولید علم بدهد. او افزون بر همه فنون مدیریت و زعامتی که بر حوزه داشت و جایگاهی که در عالم اسلام و مقر خلافت اسلام داشت، پژوهشگر تمام عیاری است که تولیدات علمی او شگفت آور بود و تقریبا در طیف عظیمی از علوم اسلامی یک تنه حضور دارد.
امام جمعه قم افزود: علامه حلی در ۲۸ سالگی زعامت و مرجعیت شیعه را برعهده گرفت و ده سال بعد به ایران آمد؛ حضور مقتدرانه، آگاهانه و سیاستمدارانه علامه حلی در ایران(عصر مغول) با همراهی خواجه نصیر طوسی مبدأ یک تحول بزرگ در تاریخ ایران و تشیع و اسلام شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ حوزه ها داریم که در تولید علم، حقیقتا یک امت بودند، آن را از افتخارات حوزه های علمیه دانست و گفت: تحقیقات و پژوهش های بزرگان ما گاهی به سطحی می رسد که مکاتب جدید تفسیری، کلامی، فقهی و فلسفی پایه گذاری می کند همچون مکتب ملاصدرا که تئوری ها و نظریات او بعد از ۴۰۰ سال هنوز زنده و قابل ارائه به دنیاست. مکتب اصولی که شیخ و آخوند و نائینی پایه ریزی کردند، مکتبی است که نه تنها برای شیعه بلکه برای امت اسلام و حتی نظامات حقوقی دنیای جدید قابل استفاده است. در عصر ما شهید صدر، صاحب مکتب است، در قم علامه طباطبایی همینطور.
مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم تولید بالا توسط یک نفر و تولید مکاتبی که سرنوشت علم و دانش را تغییر می دهد و پیچ تاریخی ایجاد می کند از سوی دیگر و فرزند زمانه بودن از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مواردی در طول تاریخ حوزه های علمیه داریم که از همراهی با زمان عقب ماندند و یا آنها را به عقب راندند و نتوانستند به موقع اقدام کنند، لذا در بسیاری از مقاطع، بزرگان ما فرزند زمان خود بودند و به نیازها و شبهات عصر خود پاسخ دادند و این به نوبه خود ایجاد تحول کرد.
آیت الله اعرافی گفت: حوزه های علمیه ضمن بهره مندشدن از همه تجربه های نوین و رصد دائم جهان، اما باید بداند که ریشه در تاریخ کهن و دیرپا و گران بها دارد و سنت های آن به تناسب زمان باید صیانت، حفظ و ارتقا داده شود. نه چشم بستن بر تجربه های نو پسندیده است و نه دورماندن از آن اصالت و سنت های بزرگ و تاریخی حوزه های علمیه صحیح است. جمع بین این دو با رعایت پایه ها و مبانی راه درست ما در بازسازی، اصلاح و تعالی حوزه ها متناسب با نیاز عصر است. حوزه عصر انقلاب هم باید آن میراث کهن جاویدان را صیانت کند و هم برای نیازهای امروز به انواع نواندیشی ها و نوسازی ها بپردازد.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: انتخاب استاد، انتخاب متن، مباحثه، پیش مطالعه، پیش مباحثه، تدریس همراه با تهذیب، تدریس همراه با تحقیق، فضای آزاد گفتوگو بین استاد و طلبه، تقریر، جلسات بحث مستمر و مذاکرات مستمر علمی را از سنت های دیرپای پژوهشی حوزه دانست و گفت که این سنت ها امروز هم برای ما راهگشاست و باید صیانت شود.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به یکصدمین بازتاسیس و احیای حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این همایش طراحی های خوبی در احیای مرحوم حاج شیخ و بازشناسی و تحلیل این یکصدساله کارهای خوبی انجام داده است. در قریب ۲۰ حوزه دانشی، قم حرفی برای زدن دارد؛ آثار مهمی تولید کرده است، شخصیت های بزرگی در فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، رجال، درایه، اقتصاد، ادبیات، سیاست و مدیریت تربیت شدند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در جشنواره چهاردهم، حوزه یکصدساله قم به عنوان یکی از اولویت ها گنجانده شده است و امید است طلاب به مقوله یکصدساله حوزه علمیه قم در ابعاد مختلف بپردازند تا در آینده به شکل موسوعه و دایره المعارفی برای حوزه علمیه قم درآید.
آیت الله اعرافی در ادامه نیز با اشاره به خطبه های امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: اخلاق و تربیت در کلام امیرالمومنین (ع) با یک روح حماسی و شورانگیزانه و اخلاقی درآمیخته است. اخلاق و سخنان تربیتی امام علی (ع) آمیخته با شور اخلاقی توام با حماسه و گره خورده با سیره سیاسی و اجتماعی است. این فصاحت و بلاغت و شور اخلاقی و حماسه اجتماعی در کلام مولا در بخش اخلاقی موج می زند.
مدیر حوزه های علمیه، طلاب را به انس با نهج البلاغه بویژه بخش اخلاقی آن توصیه کرد و ادامه داد: بخش مهمی از کلمات اخلاقی نهج البلاغه، گشودن چشم بشر به حقیقت عالم و این دنیاست. شناخت این عالم و جهان یکی از مهمترین ابزارها برای صعود اخلاقی، اصلاح نفس و پیشرفت در مدارج اخلاق است.
طلاب و حوزویان در خط مقدم حل مسائل نظام و حکومت اسلامی هستند
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، سرپرست حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه با بیان این که طلاب و حوزویان در خط مقدم حل مسائل نظام و حکومت اسلامی و ولایی هستند، اظهارکرد: در مسئله پژوهش باید در کنار چرایی، به مسئله چگونگی پژوهش نیز اهتمام داشت چون زمینه پژوهش، بسیار وسیع است.
وی با اشاره به آیات ۲۷ و ۲۸ سوره فاطر که خداوند می فرماید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا، وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ کَذَلِکَ، إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ، إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ»، افزود: این آیات نشان دهنده این است که عرصه پژوهش در عالم هستی بسیار فراخ و گسترده است ولی رسالت طلاب و حوزه های علمیه در این عرصه دارای اهمیت اهمیت دیگری است.
سرپرست حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: حوزه باید فکری برای پژوهش هایی که نظام نیازمند آن است داشته باشد و بخشی از مطالبات رهبری و مطالبات نظام باید در پژوهش های خواهران و برادران طلبه دیده شده و نسبت به آن اهتمام صورت بگیرد.
وی با بیان این که طلاب و حوزویان در خط مقدم حل مسائل نظام و حکومت اسلامی و ولایی هستند، ادامه داد: حق مسلم حوزه های علمیه پاسخگویی به مطالبات و نیازهای نظام اسلامی است و برگزارکنندگان جشنواره علامه حلی نیز جا دارد بخشی از مقالات و آثار را در مسیر حل مسائل نظام راهبری کنند.
شناسایی استعدادهای برتر و تجلیل از محققان جوان حوزوی دو هدف مهم جشنواره علامه حلی است
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی اظهار داشت: امروزه پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه شده است و در مدارس سطح یک حوزه شاهد چندین فعالیت مرتبط با عرصه پژوهش هستیم از کارگاه های مهارت های پژوهشی تا سایر عرصه های پژوهشی.
وی افزود: جشنواره علامه حلی که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد امروزه به خوبی در میان حوزه برادران و خواهران نهادینه شده است و این جشنواره به منظور تجلیل از محققان جوان حوزوی برگزار میشود و برگزیدگان این جشنواره به معاونتهای پژوهش حوزههای علمیه معرفی میشوند.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: جشنواره یادشده در سه مرحله مدرسه ای، استانی و کشوری برگزار می شود و این جشنواره طلابی را که در عرصه پژوهش فعالیت دارند مورد تشویق قرار می دهد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی، ایجاد هماهنگی و فرآیند یکسان در نظام جشنواره کار بسیار مهمی است که امروز دست اندرکاران جشنواره علامه حلی نسبت به این مهم اهتمام داشته اند و قدردان تلاش آنها هستیم.
وی افزود: شورای علمی جشنواره بسیار فعال بود و در کنار ارزیابی ها، نگاه ویژه به محتواها نیز صورت گرفت، تا اثرات برگزیده در نهایت دقت انتخاب شوند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در مورد آثار ارسالی به جشنواره، توجه به فرآیندهای پژوهشی در سطوح ۱ تا ۴، توجه به شاخصه های پژوهش و توجه به روش شناسی معتبر مورد توجه قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: این جشنواره در کنار شناسایی استعدادهای برتر می تواند آموزشی هم باشد، نگاه ما در این جشنواره در کنار تشویق طلاب، نگاه آموزشی هم هست و نگاه ارزیابان در اختیار طلاب قرار می گیرد.
وی در پایان بیان داشت: حوزویان امروز نیمی از مسئولیت تولیدات علمی و پژوهشی را به دوش می کشند و در عرصه پژوهش شاهد حرکت رو به جلو هستیم.
شرکت بیش از ۳۵۰ مدرسه علمیه در جشنواره علامه حلی
حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی، دبیر سیزدهمین جشنواره علامه حلی، گزارشی از روند اجرایی جشنواره ارائه داد و افزود: در طول سیزده برگزاری این جشنواره، ۱۵۴ هزار و ۷۸۵ اثر از سوی طلاب دریافت کردهایم.
دبیر سیزدهمین جشنواره علامه حلی با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ مدرسه علمیه در این جشنواره شرکت داشتهاند، افزود: جشنواره علامه حلی با هدف تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه علمی برگزار میشود.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: جشنواره علامه حلی از سال۱۳۸۶ آغاز به کار کرده است و دوره سیزدهم این جشنواره امروز با حضور شخصیت های برجسته علمی و حوزوی کشور به کار خود پایان می دهد.
وی افزود: در این ۱۳ دوره، در مجموع ۱۵۴ هزار و ۷۸۵ اثر به جشنواره ارسال شده است که نشان از استقبال خوب طلاب از این جشنواره بوده است و جشنواره توانسته است جایگاه خوبی بین حوزویان و طلاب جوان پیدا کند.
دبیر جشنواره علامه حلی خاطرنشان کرد: آنچه امروز توسط طلاب و فضلای جوان تولید میشود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ارسال میشود و با فاخرتر شدن آثار، شاهد رشد کمی آثار نیز خواهیم بود.
در ادامه این مراسم ارائه یک اثر برتر از برادران و یکی از خواهران برگزیده انجام شد.
در این جشنواره همچنین حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل سرپرست حوزه های علمیه خواهران سخنرانی کرد.
سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و تقدیر از برگزیدگان پایان بخش برنامه خواهد بود.
اسامی طلاب خواهر برگزیده سیزدهمین جشنواره علامه حلی+ رتبه و عنوان اثر
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:
ـ خانم فاطمه نوری جلالآبادی از استان اصفهان، شهرستان نجف آباد، مرکز تخصصی ام الائمه(س) حائز رتبه ۳ پایاننامه با عنوان «بررسی انواع توبیخ و آثار تربیتی آن در آیات قرآن کریم»
ـ خانم زهره صفایی محمدآبادی از اصفهان، مدرسه علمیه جامعهالنور حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «مواجهه نعمان بن بشیر با مسلم بن عقیل و کوفیان»
ـ خانم عرفانه ملکیان دماوندی از تهران، مدرسه علمیه الزهراء(س)، حائز رتبه ۲ پایان نامه با عنوان «اصول سیاست جنایی تقنینی از دیدگاه قرآن کریم»
ـ خانم مهرانگیز غلامی از تهران، مدرسه علمیه مشکات اندیشه، حائز رتبه ۳ تحقیق پایانی با عنوان «مقایسه مبانی و اهداف حقوق در اعلامیه جهانی حقوق بشر با رساله امام سجاد(ع)»
ـ خانم زهرا نوشآبادی از تهران، مؤسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «واکاوی تأثیر معنایی نظمآهنگ واژگان و عبارات در صحیفه سجادیه»
ـ خانم حمیرا نعیمی از تهران، مدرسه علمیه فاطمهالزهراء، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «بررسی روششناسانه نقدهای مبتنی بر توحید الوهی بر امامیه از سوی قفاری»
ـ خانم زهرا دسمی از تهران، مدرسه علمیه بانو امین، حائز رتبه ۳ تحقیق پایانی با عنوان «نقش محبت در تربیت دینی کودک از منظر اسلام»
ـ خانم ریحانه مجتبایی رنانی از تهران، مدرسه علمیه مشکات اندیشه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «تبیین مشروعیت استعانت از غیر خدا با تأکید بر آیات من دون الله از دیدگاه تفاسیر کلامی اهلسنت»
ـ خانم مرضیه صادقیان از تهران، شهر ری، مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «بررسی وضعیت اضطراری در نظام حقوقی ایران و رویه شورای نگهبان»
ـ خانم فریبا عبدیفرد از تهران، شهر ری، مدرسه علمیه الزهراء(س)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «هنجارگریزی در سوره مبارکه جمعه بر اساس نظریه جفری لیچ»
ـ خانم رباب مطیری از خوزستان، بندرماهشهر، مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «دلایل تعدد آیات و سورههای مکی نسبت به مدنی»
ـ خانم طاهره حیدریان از سمنان، مرکز تخصصی عصمتیه سطح سه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «بررسی تطبیقی اذکار نماز در مذاهب خمسه»
ـ خانم مریم عربیان از سمنان، شهرستان دامغان، مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه سطح سه، حائز رتبه۳ پایان نامه با عنوان «سنتهای الهی در اطاعت و معصیت از رهبری در قرآن و نهجالبلاغه»
ـ خانم زینب عبداللهی از قزوین، مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر سطح سه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «بررسی قاعده نفی سبیل و مصادیق آن در ابواب فقهی (با تمرکز موردی در ابواب حکومت، بیع، ارث و نکاح)»
ـ خانم زهرا پیربالایی از قم، مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) سطح سه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «بررسی تأثیر اخلاق و مزاج بر یکدیگر»
ـ خانم زینب کوتی از قم، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «نتایج و آثار فلسفی وجود رابط در فلسفه صدرایی و نوصدرایی»
ـ خانم مهرانه آئینی از کردستان، شهرستان قروه، مرکز تخصصی الزهراء(س) سطح سه، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «روشهای کاربردی ثبات بر باورهای دینی از دیدگاه قرآن»
ـ خانم سیده سونیا احمدی فیضآبادی از گلستان، شهرستان گرگان، مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س)، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان « تبیین قاعده غرور و آثار آن در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران»
ـ خانم فاطمه بلوکی کورنده از گیلان، شهرستان رودسر، مدرسه علمیه فاطمیه، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «بررسی و تأثیر گفتن الفاظ عقد در عقد بیع و نکاح با رویکرد فقه شیعه»
ـ خانم اکرم جعفری از لرستان، شهرستان ازنا، مدرسه علمیه نجمیه، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «آسیبهای کاربست قاعده تسامح در احادیث تاریخی»
ـ خانم فاطمه کریمی از لرستان، شهرستان خرمآباد، مدرسه علمیه معصومیه، حائز رتبه ۲ مقاله با عنوان «شاخصههای شهرسازی طبق فرهنگ اسلامی با تاکید بر دیدگاه اندیشمندان مسلمان»
ـ خانم فاطمه عزیزی از مازندران، شهرستان ساری، مرکز تخصصی نورالزهراء(س)، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «تبیین احتجاجات توحیدی حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم»
ـ خانم مرضیه خسروانینژاد از هرمزگان، شهرستان بندرعباس، مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س)، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «کمیت و کیفیت مباحث اعتقادی در ادعیه ماه رمضان»
ـ خانم مریم فلاح مهرآبادی از یزد، شهرستان ابرکوه، مدرسه علمیه کوثر، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «موانع تحقق اهداف حکومت علوی از منظر نهجالبلاغه»
ـ خانم فاطمه رعیت ابراهیمآبادی از یزد، مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «تأثیر پرهیز از غیبت در تداوم روابط اجتماعی»
جامعه الزهرا(س):
ـ خانم زهرا تاراسی از قم، جامعهالزهراء(س)، حائز رتبه ۲ پایان نامه با عنوان «کاربرد عقل و نقل در حوزه خداشناسی از منظر حکمت متعالیه و مکتب تفکیک»
ـ خانم لیلا ابراهیمی از قم، جامعهالزهراء(س)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان «شرح و تحلیلی بر روایت (اُوتِیتُ الکِتَابَ وَ مِثلَهُ مَعَهُ)»
ـ خانم وحیده پیشوائی از قم، جامعهالزهراء(س)، حائز رتبه ۳ مقاله با عنوان
« Imam Ali’s (AS) Management Measures to Prevent Conflict During His Rule»
ـ خانم نجمه اللهیاری از قم، جامعهالزهراء(س)، حائز رتبه ۳ پایان نامه با عنوان «خداشناسی و خداگرایی فطری از دیدگاه علامه مصباح یزدی و مقایسه آن با کهن الگوی خدا از دیدگاه یونگ »
جامعه المصطفی العالمیه:
ـ خانم فاطمه کامیاب از قم، مدرسه علمیه بنتالهدی جامعه المصطفی، حائز رتبه ۲ پایان نامه با عنوان «رابطه ویژگیهای شخصیتی و پایبندی مذهبی مادران با مشکلات رفتاری کودکان ۲ تا ۶ سال جامعه المصطفی العالمیه» در این جشنواره، دبیرخانه های برتر از استان های هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد، قم، یزد و مازندران مورد تقدیر قرار گرفتند.
سه مدرسه برتر نیز در حوزه های علمیه برادران از شهرهای بابل، زاهدان و قم و سه مدرسه برتر در میان حوزه های علمیه خواهران از شهرهای یزد، میناب و ساری نیز در این آیین تجلیل شدند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=28939
نظرات