معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: ایجاد سیاست هدایتگری برای مخاطبین سطوح عالی بسیار مهم است. طلاب باید در عرصه های مختلف وارد فاز پژوهشگری شوند.باید به اندازه ای که طلاب در فعالیت های تبلیغ حضور دارند، در زمینه پژوهش هم فعالیت داشته باشند.
وی گفت: ده هزار نفر در مراکز پژوهشی حوزه تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند. در این میان باید این گروه به پژوهشگران تخصصی مبدل شوند.
معاون پژوهش حوزه بیان کرد: رشته های تخصصی در حوزه های علمیه کشور در حال توسعه است. در این زمینه باید در استانهای مختلف بحث پژوهش را جدّی تر بگیریم. باید با طلابی که در سطوح عالی تحصیل کرده اند تعامل کنیم تا آنها بتوانند در زمینه نگارش مقالات تخصصی و بین رشته ای فعال تر شوند.
وی با ذکر اهمیت ایجاد زیرساخت های پژوهشی گفت: طلاب تحصیل کرده سطوح عالی مخاطبان اصلی ما در حوزه پژوهش هستند. پژوهش سراهای استانی باید به پاتوق پژوهشی مبدل شوند تا طلاب متخصص در اوقات فراعت خود در این محل ها حضور یابند.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: لایه بعد سیاستگذاری، سیاستگذاری پژوهش در واحدهای آموزشی است. بیشتر مدارس ما در نظام جدید فعال هستند. در این سیاست گذاری، پژوهش ها به سمتی می رود که سیاستگذاران ریلگذاری کنند.
وی با بیان این که تمام مدیران پژوهشی در دوره توان افزایی مدیریت پژوهشی شرکت کردند گفت: این دوره ها باید به دوره های تخصصی مدیریت پژوهشی ارتقا یابد. در این بخش سیاستگذاری و ریلگذاری ما هستیم که باید با مشورت هم و نقد برنامه ها و ایده پردازی ها کمک کنیم که چه سیاستگذاری را برای پژوهش مدارس انتخاب کنیم و مبدل به برنامه اجرایی نماییم.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: زمانی که پژوهش را مکمل آموزش تعریف کنیم و موضوعات پژوهشی از دل آموزش استخراج شوند یک نوع برنامه ریزی تربیتی است. نشریات واحدهای آموزشی، از فعالیت های مدرسه استفاده می کنند. بسیاری از طلاب ما درسی در خصوص روش شناسی نظریه پردازی دینی و علوم انسانی اسلامی را نخوانده اند و به همین دلیل باید در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود. وقتی مراکز تخصصی ما که توان تولید این مقالات و پژوهش ها را دارند، نتوانند در این عرصه موثر باشند یک خسران است.
وی گفت: سیاستگذاران امر پژوهش در حوزه باید ریلگذاری مناسبی در حوزه سیاستگذاری های کلان داشته باشند و در این مسیر نیازمند نگاه و نقد و نظر واحدهای مرکزی و استانی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی با ذکر این مطلب که سیاستگذاری و ریل گذاری اولین رکن پژوهش است گفت: بخش دوم، بدنه سیاستگذاران و مدیران پژوهش هستند که در این زمینه نیز نیازمند شاخصگذاری هستیم. بخش سوم ارکان پژوهش نیز طلاب و پژوهشگران هستند که باید در این زمینه نیز برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
حضور انجمنهای علمی حوزه در ۲۲ عرصه علمی
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری گفت: طلاب در استان ها و شهرستان ها برای مدیریت زندگی خود و زندگی طلبگی به شدت نیازمند آشنایی عمومی با کلیات رشته ها و دانش های دیگر و مهارت های زندگی و تبلیغی هستند.
مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه افزود: از جمله می توان به مباحثی چون سبک زندگی، مدیریت زمان و زندگی، تبلیغ تراز و روز آمد، پژوهش تراز و روزآمد اشاره کرد. انجمن های علمی حوزه آمادگی دارد که دوره های تخصصی دانش افزایی علوم انسانی اسلامی را در این عرصه ها برگزار کند.
وی افزود: از دیگر خدماتی که انجمن های علمی می توانند انجام بدهند، برگزاری دوره کارگاه تخصصی مهارت افزایی چون دوره مهارت افزایی زندگی و کاری است. راه اندازی شوراهای تخصصی و علمی از دیگر خدماتی است که انجمن های علمی حوزه می تواند این شورا را در استان های مختلف راه اندازی کند. هنوز در سیزده استان شعبه و شورا را نداریم.
مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه یادآورشد: برخی از استان ها پس از پیگیری ها، اعلام کردند در یک سری بخش ها نمیتوانیم چنین فعالیتی داشته باشیم. برخی از استان ها نیز اعلام آمادگی کردند که با دارا بودن اساتید تخصصی می توانند شوراهای تخصصی ایجادکنند.
وی گفت: اگر موضوعات تخصصی در استان ها مشخص شود، اساتید ما به استان ها در قالب نشست و پژوهش و کرسی و دوره اعزام می شوند. اساتید غالبا از پژوهشگران خوب کشور هستند و حداقل می توانند عصاره تجارت پژوهشی خود را به طلاب و پژوهشگران جوان در قالب یک جلسه پژوهشی در هفته پژوهش در استان ها ارایه دهند.
حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: حدود ۲۲ انجمن در حوزه های علوم قدیم و جدید از جمله جامعه شناسی و روانشناسی و.. تشکیل شده اند. اعضای انجمن شامل دانش آموختگان حوزه و دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی اسلامی است . اخیرا انجمن های فضای مجازی، زن و خانواده، امامت و.. راه اندازی شده است و انجمن تمدن پژوهی نیز در مرحله تصویب است.
انتهای پیام/
نظرات