وی با اشارهای به خاستگاه تاریخی شورای نگهبان ابراز داشت: اطلاع و آشنایی با این خاستگاه و کارکرد دینشناسی و حقوقی آن، نشان میدهد که چرا و چگونه باید به شورای نگهبان نگاه کنیم و هجمههای وارده بر آن به چه منظور صورت میگیرد.
این استاد حوزه در بیان خاستگاه تاریخی شوای نگهبان توضیح داد: در بازنگری قانون اساسی مجلس مشروطه که به طور عمده مربوط به قوانین تأسیس مجلس بود، کمبودهای جدی به چشم میخورد؛ قانونگذاری تکمیل شد و متمم قانون اساسی به اجرا در آمد.
حجتالاسلام نعیمیان افزود: در دعواهای میدانی میان جریانهای دینباور و دینگریز و همچنین دین ستیز، این مسأله مطرح شد که هر نماینده میتواند با حضور در مجلس، زمام امور دینی را به دست بگیرد و از طریق تصویب آراء خاص، اصول دینی را کنار بگذارد و بدون ضمانت حقوقی قوانینی را تصویب کند.
وی در اشارهای به نظر شیخ فضلالله نوری درباره تصویب غیر شرعی قوانین ابراز داشت: شیخ فضل الله نوری با بصیرت تاریخی حقوقی، دینی و سیاسی خود پیشنهاد داد بیست نفر از علمای آگاه به زمان و مکان از جانب مراجع نجف به مجلس پیشنهاد شوند تا پنج نفر از آن فقها برای صیانت شرعی بر قوانین مصوب نظارت کنند؛ این پیشنهاد که با تفاوتهایی از جانب گروههای مختلف دینی و سیاسی هم مطرح شد، با دستکاریها و تصرفاتی به تصویب رسید.
این استاد حوزه ادامه داد: تصویب این پیشنهاد با مخالفت برخی که حتی از روحانیان مشروطهخواه مانند سید محمد طباطبایی بودند مواجه شد اما این اصل به عنوان تأسیس گروهی خارج از کادر موجود در اعضای مجلس تصویب شد؛ این رهیافت تاریخی در مسیر تاریخ عمل نشد؛ چنانچه کارداران آمریکایی به نام ژوبرن، خطر این عنصر و این رهیافت را حدود صد سال بیش برجسته کرد و گفت «این اصل برای ما خطرناک است».
حجتالاسلام نعیمیان توضیح داد: خطر تصویب این قانون برای غرب این است که مقابل هر گونه قانونگذاری غیر شرعی میایستد؛ شورای نگهبان بر اساس این تجربه تاریخی در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفت؛ حضرت امام در نقد مشروطه که به صورت رسمی تا انقلاب اسلامی، نهاد سلطنت مشروطه تلقی میشد، فرمودند «مجلس دوران شاه مشروع نبود، چون فقهایی بر کار آن نظارت نمیکردند».
وی ابراز داشت: در جمهوری اسلامی شورای نگهبان صیانت از قوانین شرعی به وجود آمد، البته ارتقا یافت و حقوقدانان هم به عنوان مکمل شورای نگهبان وارد شدند؛ طبیعی است که هر کس به دنبال شریعت گریزی و بلکه شریعتستیزی و دینستیزی است، به طور جدی با این نهاد قانونی مبارزه کند؛ یعنی شورای نگهبان مانع خروج حاکمیت از دین محوری است؛ که مورد اقبال هیچ غربگرای دینگریز و دین ستیز نیست.
این استاد حوزه به وظیفه دیگر شورای نگهبان یعنی نظارت بر حسن اجرای انتخابات اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر ستیز با شورای نگهبان این است که برخی در صدد وارد کردن افراد غیر صلاحیتدار به مناصب مختلف هستند که شورای نگهبان در این مسیر نیز در مقابل آنها ایستاده است.
حجتالاسلام نعیمیان ادامه داد: مرزبندی بین افراد شایسته و ناشایست امری مورد نیاز است؛ مردم نمیتوانند همه بخشهای پنهان شخصیتها را بشناسند؛ از سویی نمیتوان به نهادهای پراکنده نظام تکیه کرد؛ آخرالامر باید نهادی باشد تا مرکز تصمیمگیری نهایی به نفع یا علیه شخصیتهای مختلف اقدام کند؛ شورای نگهبان هم در این قسمت نگهبان امت و خیرخواه و هم امانتدار مردم است.
وی درباره هجمهها به آیتالله جنتی اظهار داشت: آیتالله جنتی به خاطر همان جایگاه و وظایف شورای نگهبان مورد تهاجم دشمنان قرار میگیرد؛ به عبارت دیگر میتوان گفت هر کس دیگر که دبیر یا از اعضای برجسته شورای نگهبان باشد با این هجمهها روبرو خواهد شد؛ حال درباره آیتالله جنتی که تجربه چند دههای در خدمت به نظام و جامعه دارد و کارنامه موفقی در این خدمت داشته، مورد هجمه بیشتری است.
انتهای پیام/
نظرات