به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی؛ رویداد ملی اندیکشدهها با موضوع بررسی ظرفیتها و آسیبشناسی ارتباط اندیشکدهها و نظام حکمرانی، توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدامین صمیمی، دبیر رویداد در خصوص جایگاه اندیشکدهها و لزوم توجه به این ظرفیت مهم در کشور پرداخت.
در ادامه روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس که خود سابقه فعالیت در اندیشکدههای مختلف را دارد با اشاره به اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس در ایجاد بستری برای تعامل با اندیشکدههای کشور از برگزاری این نشست تقدیر کرد و گفت: نظام قانونگذاری کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از خدمات اندیشکدهها است.
وی با اشاره به فرایند تصویب و اجرای قوانین در کشور بیان داشت: حل مسئلههای کشور نیازمند تلاش در مراحل مختلف است، به این معنا که تدوین یک سیاست یک مرحله از این امر و مرحله بعدی اجرایی شدن آن سیاست است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: برای اجرایی شدن یک قانون تنها تصویب شدن آن کافی نیست بلکه باید برای مقام مسئول در حوزه اجرا این امر جا بیفتند و اقناع شود؛ در اینجا نقش اندیشکدهها برای اقناع مقامات ضروری و مهم است. بنابراین اندیشکدهها تنها نباید در مرحله تدوین سیاستها فعال باشند بلکه برای اجرایی شدن سیاستها هم باید پیگیرانه دنبال کار را بگیرند.
وی در ادامه سخنان خود به امر شبکهسازی بین اندیشکدهها اشاره کرد و گفت: مسائل حکمرانی کشور چند بعدی است. مثلا بحث مسکن فقط بحث ساخت و ساز نیست و ابعاد مختلف فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و ابعاد دیگری دارد بنابراین یک اندیشکده به تنهایی نمیتواند همه ابعاد یک موضوع را ببیند.
ایزدخواه ادامه داد: بنابراین اندیشکدهها باید با هم در ارتباط باشند تا بتوانند موضوعات حکمرانی کشور را به صورت جامع تحلیل و تبیین کنند و برای آن راهکار ارائه دهند.
وی در ادامه توصیههایی هم به فعالان اندیشکدههای کشور داشت و گفت: در اقدامات خود دنبال نتیجه سریع نباشید و همچنین برای درآمد بیشتر مسیر خود را از اندیشکده به روحیه کار ثابت تغییر ندهید و زمانی هم که وارد حاکمیت شدید با جامعه و حاکمیت پل ایجاد کنید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به اهمیت مجلس در این زمینه توضیح داد: فکر نکنید اگر وارد دولت شدید و یک اقدامی انجام دادید آن اقدام می تواند پایدار باشد. اگر به دنبال تاثیر بلند مدت هستید باید از مسیر مجلس عبور کنید چرا که مجلس ریل گذار کشور است و تا زمانی که یک امر به قانون تبدیل نشوند پایدار نخواهد بود.
اندیشکدهها زبان علم را تبدیل به زبان قانون میکنند
بهروز طهماسب کاظمی، معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس، هم در ادامه این نشست، گفت: وقتی ادبیات مدیریت استراتژیک را مورد توجه قرار میدهیم مشاهده می کنیم که از دهه ۱۹۵۰ از یک فضای بیثبات به ثبات در ادبیات مدیریت رسیدیم که در این تحولات مدیریت ساختاری و سسله مراتبی تبدیل به مدیریت رهبر محور در نظام مدیریت شد به گونهای که یک فرد باید بتواند با قدرت رهبری خود مجموعه را به جلو هدایت کند.
وی با بیان اینکه چرخه دانش در عصر جدید سیال شده و باید در نظام حکمرانی از فناوری استفاده کنیم، ادامه داد: حکمرانی در عصر جدید با توجه به شتاب تحولات و تغییرات تکنولوژیک بسیار سخت شده است.
معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه سخنان خود به مسئله زبان گزارشهای حوزه تحلیلی و تحقیقی پرداخت و گفت: هر حوزه دانشی زبان مخصوص به خود را دارد و گزارشهایی که با زبان آن دانش تهیه شده را می توانیم به عنوان زبان علمی نامگذاری کنیم که به زبان خالص یک علم است.
وی افزود: اما یک زبان دیگر هم داریم که به زبان حرفهای و یا نیمه علمی مشهور است، زبان دیگر هم زبان گفتمان ساز و ترویج ساز است که زبان عامه مردم است.
کاظمی کارکرد اندیشکدهها را تبدیل زبان علمی به زبان نیمه حرفهای دانست و گفت: برای مدیریت و سیاستگذاری کشور نیازمند این زبان هستیم. یعنی نظام قانونگذاری نیازمند تبدیل زبان علمی به زبان قابل فهم برای عرصه قانون است که اندیشکدهها این کار را انجام میدهند.
وی با تاکید بر اینکه مدیران کشور باید به اندیشکدهها اعتماد کنند و اقدامات اندیشکدهها را مورد توجه قرار دهند، توضیح داد: مرکز پژوهشهای مجلس برای توسعه همکاری با اندیشکدهها کمک هزینه پژوهشی به این مراکز اختصاص داده است.
معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه سخنان خود گفت: برای استفاده از نخبگان استانی در نظام قانونگذاری کشور، مرکز پژوهشهای مجلس اندیشکدههای استانی را در ۲۲ استان راهاندازی کرده که به مرور این مراکز در بقیه استانها هم راهاندازی میشوند.
وی تحقیق و توجه به مسائلی محلی و منطقهای و دوری از مرکزگرایی را یکی از کارکردهای مهم این اندیشکدهها برای نظام قانونگذاری کشور دانست.
در پایان این نشست مراکز نمایندگان اندیشکدههای حاضر به بیان نظرات خود پرداختند. عمده گلایه این مراکز متوجه عدم توجه مسئولان و مراکز دولتی و حاکمیتی به اهمیت نگاه کارشناسی در اقدامات تقنینی و اجرایی معطوف بود که تاکید کردند نیازمند تغییر نگاه در عرصه حکمرانی کشور در این زمینه هستیم.
گفتنی است که این نشست نخستین نشست در راستای رویداد ملی اندیشکدههاست و به دعوت مرکز نوآوری مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل شد.
شایان ذکر است رویداد ملی اندیشکدهها در نظر دارد تا با نشاندادن ظرفیتها و موفقیتهای نوآورانه اندیشکدههای کشور به مسئولین و حامیان بخش خصوصی زمینهٔ تعامل،همکاری، مشارکت، سفارش محصول و سرمایهگذاری را برای اندیشکدههای برگزیده فراهم کند و از این طریق به بهبود و ارتقاء «قانون خوب» و چرخهٔ طراحی، اجرا و نظارت به قوانین کمک کند. این رویداد شامل سه بخش برگزاری ۲ نشست با موضوع «بررسی ظرفیتها و آسیبشناسی ارتباط اندیشکدهها و نظام حکمرانی در ایران» و «اندیشکدهها و نیازهای پیش روی نظام حکمرانی در ایران با تاکید بر قانون خوب»؛ برگزاری رویداد نمایشگاهیتعاملی اندیشکدههای برگزیده و رویداد تأمین مالی و سرمایهگذاری برای موضوعات سیاستی و اندیشکدهای، است.
https://ihkn.ir/?p=38924
نظرات