به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر فرشته واعظی جزئی دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
وی با بیان اینکه «بستر سازی»، «فرهنگ سازی» و «اجرایی سازی» سه مقوله ای هستند که باید به صورت موازی انجام شوند، اظهار داشت: برای اجرایی سازی برنامه نیاز به بستر سازی و فرهنگ سازی است. فرهنگ سازی شامل گفتمان سازی، شبکه سازی، نماد سازی و رفتار سازی است.
دکتر واعظی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق بازآرایی ساختار نظام آموزشی، طراحی نقشه شناختی حوزه های دانشی در تعامل با موضوعات و چالش های روز جامعه، منطبق بر روندهای جدید دانش، مشاغل جدید، نیازهای آمایشی و توجه به مرزهای دانش ضروری است.
دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه احصاء موضوعات اصلی و حوزه های دانشی مرتبط با آن ها در اجرای برنامه، اهمیت فراوانی دارد، گفت: تجزیه و تحلیل وضع موجود و احصاء وضعیت موجود از اطلس آمایش استان استخراج می شود. در همین راستا، فرآیند آمایش به پنج دسته کلی آمایش «آموزشی – اقتصادی – اجتماعی»، آمایش «اداری – فرایندی»، آمایش «آموزشی – فرهنگی – اجتماعی»، آمایش «آموزشی – فناوری» و آمایش «آموزشی – بین الملل» تقسیم شده که در حال بررسی و انجام است.
وی با بیان اینکه در مرحله تجزیه و تحلیل وضع موجود، وضع موجود استان و واحدهای مختلف از منظر محیط داخلی و بیرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، افزود: خروجی این مرحله به احصاء مسائل و مزیت های پیش روی هر استان و واحد دانشگاهی در تحقق اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شود.
وی ادامه داد: مسائل مرتبط با واحدها نسبت به بسته های کاری و اهداف با استفاده از شاخص ها و اطلاعات اطلس آمایشی استان ها احصاء می شود. سپس، تبیین و اعتباردهی به مسائل و مزیت ها و بسته های کاری قرار می گیرند.
دکتر فرشته واعظی با اشاره به بسته های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسته های کاری شامل بسته کاری «ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی»، «ارتقاء تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقاء جایگاه بین المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین»، «فعالیت منسجم و هم افزای شبکه ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره وری و پایداری اقتصادی» است که ذیـل محورهـای راهبـردی قرار می گیرند.
دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه شوراهای تخصصی بسته های ده گانه، ذیل ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در حال شکل گیری هستند، ادامه داد: مـواردی کـه از راهبردهای کلان دانشـگاه اسـتخراج شـده اند، بیـان کننـده اهـداف اصلـی دانشـگاه درطـی برنامه هسـتند و چارچـوب و اولویت هـای اصلـی آن را شـکل می دهنـد. بنابراین، شایسـته اسـت تمامـی برنامه هـا و فعالیت هـای دانشـگاه در قالـب ایـن بسـته های کاری سـاماندهی شـوند.
وی افزود: همچنین ذیـل هـر بسـته کاری اهـداف خردتـر و راهکنش هایـی ذکـر شـده اند کـه مسـیر و اولویت هـا در آن بسـته کاری را نشان می دهند و راهنمـای واحدهـای مختلـف سـتادی و اجرایـی دانشـگاه بـرای تنظیـم برنامه ها هسـتند.
دکتر واعظی خاطرنشان کرد: ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور رفع ابهام و تفسیرهای متعدد در گذر زمان، شناسنامه شاخص ها در سطح اهداف را طراحی کرده است. طراحی شناسنامه شاخص برای هر یک از شاخصها در سیستم مدیریت عملکرد ضروری است. طراحی شناسنامه شاخص به معنای هویت بخشیدن به شاخصهاست. درواقع با استفاده از ابزار شناسنامه شاخص، هویت منحصربهفردی به هر یک از شاخصها داده میشود تا قابلدرک و قابلبررسی باشند.
وی ادامه داد: ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با جمع آوری نقطه نظرات کارشناسی شده معاونت ها، سطوح و بخش های ذیربط، سعی در بررسی، ارزیابی، بهبود و ارتقاء این مهم داشته است.
دبیر ستاد راهبری و پیاده سازی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در صدد است به منظور هدفمند شدن فعالیتهای اندیشهورزانه، استفاده حداکثری از توان دانشی موجود در داخل و خارج از دانشگاه آزاد اسلامی و اندیشههای نو و خلاق و متناسب با اقدامات بستهکاری، فعالیت منسجم و همافزای شبکهای سند تحول و تعالی دانشگاه، با استفاده حداکثری از ساختارهای موجود و با جلب مشارکت حداکثری از طریق ایجاد هستههای فکری، زمینهای فراهم کند که مفهوم ترجمان دانش در مدیریت دانشگاه در حوزههای مختلف در راستای پیادهسازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحقق یافته و نگاههای مختلف و مشورتهای خبرگان و اندیشههای برتر در تصمیمگیریهای دانشگاه آزاد اسلامی متبلور شود.
دکتر فرشته واعظی جزئی در پایان گفت: ایجاد هستههای فکری در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از گامهای مهم در جهت دستیابی به مأموریت و رسالت حقیقی دانشگاه و عبور از مرزهای تفکر سنتی در عرصه مدیریت است که امیدواریم با همکاری اعضای هیأت علمی و مجموعه ای از صاحب نظران که همگی از متفکران و اندیشمندان جامعه کنونی هستند، بتوان فصلی نو در ساختار تصمیمگیری و تصمیمسازی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=27719
نظرات