به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه؛ حجتالاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادداشتی به مناسبت میلاد حضرت علیاکبر(ع) و روز جوان نوشته است که در ادامه میخوانید.
ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) که به نام روز جوان نامگذاری شده است. از یک سو از شأن و منزلت بیبدیل آن حضرت به عنوان نماد رشادت، معرفت، عقلانیت، بصیرت و لزوم الگوپذیری جوانان از آن حضرت حکایت دارد و از سوی دیگر طرح مسائل و مشکلات نسل جوان بالاخص در زمینههای فرهنگی و معرفتی را دو چندان میسازد.
گفتنی است جوانی مهمترین و حساسترین مرحله از زندگی انسان به شمار میآید که با پرخاشگری و حریف طلبی جوانان به اوج خود میرسد، چرا که کودک آرام دیروز به جوان پرشور امروز تبدیل شده است و این شورگرایی ایجاد برخی رفتارهای بحران زا را اجتناب ناپذیر میسازد.
در این میان پروسۀ گذار از دوران پرفشار مدرسه که به نام اصول تربیتی، باید و نبایدهای فراوانی از سوی نظام آموزشی کشور بر رفتار شکننده نوجوانان و جوانان تحمیل میکند، روحیات و خلقیات نسل جوان را به مثابۀ فنر فشرده شدهای قرار میدهد که تبعات آن در دانشگاه در قالب افت تحصیلی، تشدید پرخاشگری و دین گریزی سر باز میکند.
و به راستی جوانی که تا دیروز به آموزهها و مناسک دینی و معرفتی تعبداً اهتمام میورزید به یکباره با عنصر تشکیک و تردید با مسائل دینی مواجه میشود و از آن جا که فضای فرهنگی و نخبگانی جامعه در راستای ترویج عقلانیت دینی و پاسخگویی به شبهات دینی و معرفتی جوانان تعریف نشده است، لذا نه تنها جوانان جز شعار، پاسخ دیگری در همراهی با مسائل و مشکلات دینی خود نمیبینند بلکه در عمل از ساحت خانواده و اجتماع طرد میشوند و اینچنین، برای رهایی از بحران اعتقادی و معرفتی خود به سمت برخی ناهنجاریهای اخلاقی و رفتاری کشیده میشوند.
اما به راستی ریشه این بحران و چالش کجاست؟
تأمل و نگاه کلان و راهبردی به بحرانهای موجود در میان جامعۀ جوان کشور، از مشکلات عدیده در فضای فرهنگی جامعه حکایت دارد.
باید اعتراف نمود، جوانان قربانی ندانم کاریهای سیاستگذاران فرهنگی شدهاند؛ به عبارت دیگر، جوانان در حصار ناکارآمدی حوزه و دانشگاه گرفتار آمدهاند که میوۀ تلخ عدم بازتولید دین و رکود زاید الوصف این دو نهاد معرفتی، ارتقای معرفت دینی جوانان را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است. که نتیجۀ شوم این رکود را میتوان در فقر فرهنگی شدید رسانۀ ملی به عنوان خروجی تولیدات محتوایی حوزه و دانشگاه مشاهده کرد، رسانهای که متأسفانه مدتها است دیگر به مثابۀ دانشگاه عمل نمیکند و ترویج برنامههای مروج افسردگی و ناامیدی و ترویج نهیلیسم، به رویۀ ثابت این رسانه اثر گزار تبدیل شده که دود فقر رسانهای به چشم جوانان میرود.
فراموش نکنیم انقلاب اسلامی از حقیقت ناب دین بهره گرفت؛ لیکن در سال های اخیر، تقلیل گرایی و بازنشر خام معارف دینی و بی اعتنایی به معارف ناب اهل بیت(ع) و اصرار بر باز تولید تقلیلی خام مسائل دینی، موجب شده است تا تولید محتوای معرفت شناسانه در نهادهای معرفت ساز همچون حوزه و دانشگاه، جای خود را به دانشنامه نویسی، دائره المعارف نویسی و موسوعه نگاری بدهد.
در این بین، این نسل جوان است که در دوگانۀ ناکارآمدی عدم بازتولید معارف دینی در حوزه و موج سهمگین القای خصومت دینی در میان روشنفکران غرب زده در دانشگاه گرفتار شده است، حال برای برون رفت از این نقیصه باید عقلانیت دینی را مورد نظر قرار داد که حلقۀ مفقودۀ تحقق معرفت زایی در میان جوانان به شمار می آید. چرا که در ساحت عقلانیت، عرفان گرایی افراطی فارغ از تفکر و تعقل به قهقرا خواهد رفت و ماهیت دین ستیزانۀ روشنفکران غرب زده برای جامعۀ جوان کشور آشکار خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
https://ihkn.ir/?p=15647
نظرات