به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ در نشست علمی «فرآوری رسانه ای علوم اسلامی» که به همت اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد، موضوع چالشهای دین و رسانه مورد بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلاموالمسلمین فلاح تفتی در آغاز این نشست، فرآوری رسانهای تولیدات علوم اسلامی را به معنای تبدیل این تولیدات به محصولات رسانهای معرفی کرد و به آسیبهای موجود اشاره کرد. وی اولین آسیب را عدم شناخت مخاطب و عدم توجه به ویژگیهای او، به ویژه در استفاده از عبارات سنگین در کتب کودک و نوجوان دانست.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین محمد کاظم حقانی فضل، اصل این بحث را مبهم دانست زیرا رسانه امری عام و عمومی است و دین دانش اختصاصی و خاص است و بین این دو نسبتی وجود ندارد.
سپس حجتالاسلاموالمسلمین احمد نجمی با بیان اینکه دین به رسانه نیازمند است و نه بالعکس به علت شکل گیری آسیبها پرداخت و آن عبارت بود از آنکه رسانه سرعت بالایی دارد اما دین مبتنی بر مبانی است و اغلب نگاهی به گذشته دارد.
محمد جواد استادی به بیان آسیب ها پرداخت: و اولین نوع از آسیب ها را آسیب ها از جهت تحریف و تقلیل گرایی دانست که عبارتند از التقاط در مسیر تبدیل تولیدات به محصول رسانه ای و غلبه نظرات شخصی بر واقعیات.
در ادامه سیدرضا سجادی نژاد، مهمترین آسیب را داشتن نگاه ابزاری به رسانه دانست و بیان کرد: رسانه سکولار است و همه چیز را در پرتو خود سکولار میکند که ما باید این حقیقت را بپذیریم.
در انتها حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی دری، با بیان اینکه در حوزه علمیه به رسانه های غیر سنتی توجهی نشده است گفتند: ما دارای چالش های اخلاقی در تعامل دین و رسانه هستیم مانند گرایش به گمنامی در دین که با روح رسانه در تضاد است.
https://ihkn.ir/?p=40509
نظرات