به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ مراسم افتتاح بوستانهای تربیتی «علوی» و «فاطمی» (مدارس ویژه دانشگاه آزاد اسلامی) با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد بطحائی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی و دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد زنجان برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه معلمان اساسیترین نقش را در زندگی و ارتقای شخصی افراد برعهده دارند، گفت: واقعیت این است که آینده شهرها به دانشآموزانی است که امروز در مدارس تربیت می شوند. از این رو تربیت نسل جوان بسیار مهم است و این تحولات نیازمند تغییرات جدید در نگاه به مدارس است.
وی با بیان اینکه مکتبها در گذشته مربیمحور بود ولی امروز مدارس سازمانمحور شدهاند، اظهار داشت: حدود ۱۵۰ سال پیش که مفاهیمی همچون University و School وارد کشور ما شد، سابقه تمدنی ایران در این حوزه واژههای بومی بر آن نهاده و University به «دانشگاه» و School به «مدرسه» ترجمه شد. این در حالی است که پیش از این مکاتب ما مربیمحور بودند، اما مدارس سازمانمحور شدند و این تفاوت باعث شد که نظام تعلیم و تربیت، نگاه کتابمحور و کلاسمحور پیدا کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدرنیته به دنبال تربیت انسانهایی با شکل یکسان بود و مدرسه را مانند کارخانه ای می دید که افراد باید از شکل یکسان برخوردار باشند. به همین دلیل آموزشها در مدارس توسط کتابها و کلاسهای یکسان انجام شد و مربی در آن ساختار اهمیت چندانی ندارد. بدین ترتیب نظام آموزش و پرورش ما روز به روز از سنت معلممحور فاصله گرفت و به محدوده تربیت و تعلیم سازمانمحور وارد شد.
دکتر طهرانچی به کمرنگ شدن نقش معلم در دوران همه گیری کرونا اشاره کرد و گفت: در ایام شیوع کرونا، به صورت شتابان دانش آموزان و حوزه آموزش را به فضای مجازی سوق دادیم و شرایطی به وجود آمد که معلم دیگر محور نبود، بلکه شبکه مجازی محور شد. در این دوره طرح مادر- معلم را مطرح کردیم، اما مورد قبول قرار نگرفت و آموزشها در فضای مجازی ادامه پیدا کرد. آموزش مجازی باعث شد تا برای اینکه سلامتی جسمی دانش آموزان را تأمین کنیم، سلامت روح و روان و آینده آنها را به خطر انداختیم؛ در حالی که باید مبتنی بر نقش مربی، از این فضا عبور می کردیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این خلاء را نمیتوان پر کرد مگر با اجرای ایدههای جدید؛ چرا که اکنون دانشآموزان سال ۱۴۰۱ با دانشآموزان سال ۱۳۹۸ متفاوت هستند.
دکتر طهرانچی با اشاره به ایده دانشگاه آزاد اسلامی برای راهاندازی بوستانهای تربیت علوی و فاطمی گفت: ما معتقدیم که باید از مفاهیم گذشته که در آموزش و پرورش وجود داشت، عبور کنیم و به همین دلیل در پی نقشآفرینی جدید در نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان هستیم و برای این کار، به بوستانهای تربیت نیاز داریم که دارای روش و جهت باشند. از آنجا که حضرت علی (ع) نمونه انسان کامل و الگو برای مردان است، بوستانهای تربیت علوی را برای پسران و به دلیل الگو بودن حضرت زهرا (س) برای بانوان، بوستانهای تربیت فاطمی را برای دختران راهاندازی کردیم. در این مدارس، معلم اصل و محور است و قرار است که با دانشآموزان زندگی کند.
وی با بیان اینکه معلمان بوستان تربیت علوی و فاطمی نقش راهبر تربیتی را برای دانشآموزان دارند، تصریح کرد: آنچه برای ما در انتخاب معلمان مهم است، کارآزمودگی آنهاست و نه تخصص صرف. تخصص این معلمان باید همراهی، مرشد بودن و رشد دادن دانشآموزان باشد، بنابراین معلمانی می خواهیم که قوه عاقله باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بوستانهای تربیت علوی و فاطمی اندیشهای است که نیاز امروز کشور برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس فعلی پیادهشدنی نیست و نیازمند تحول در این حوزه هستیم. از این رو برای بوستان تربیت، الگوی دیگری داریم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بوستان تربیت علوی و فاطمی یک نگاه بلند و همت بزرگ در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس سما به دنبال تغییر و در بوستانهای تربیت علوی و فاطمی به دنبال تحول است و این بوستانها برای معلمان مکان زندگی است نه محل کار. از این رو در این بوستانها برای معلمان دانشافزایی نیز اتفاقا خواهد افتاد.
دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: برای تربیت نسل متقن، به بوستانهای تربیت علوی و فاطمی نیاز داریم؛ چرا که در این بوستانها در محضر قرآن و اهل بیت (ع) به تعلیم و تربیت دانشآموزان خواهیم پرداخت.
معلم مهمترین رکن تحول در مدرسه است
در ادامه، آقای بطحائی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک افتتاح رسمی بوستانهای تربیت علوی و فاطمی در زنجان، گفت: این مدارس برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان راهاندازی شد. اولین اقدام ما برای به نتیجه رسیدن این طرح، توجه به جذب معلمان بود؛ چرا که معتقدیم معلم مهمترین رکن تحول در مدرسه است.
وی افزود: در فراخوانی که صورت گرفت، ۳۷۵ نفر در آزمون ارزیابی سطح دانش شرکت کردند که از این تعداد، ۱۵۶ نفر برای مصاحبه حضوری دعوت شدند و درنهایت ۴۶ نفر برای دوره تربیت معلم انتخاب شدند. در این دوره، محتوای غنی تعلیم و تربیت اسلامی و روش های نوین آموزش به معلمان ارائه شد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بوستان های تربیت علوی و فاطمی، یک جریان تعلیم و تربیت است که می تواند نظام آموزش و پرورش ما را به سرمنزل مقصود برساند. افتتاح این بوستان ها، افتتاح یک مدرسه نیست، بلکه جریانی است که امیدواریم برای کشور الگو شود.
لازم به ذکر است بوستان های تربیت علوی و فاطمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در مساحت ۶.۵ هکتار و در اولین سال افتتاح ۴ کلاس پایه اول دختران و ۴ کلاس پایه اول پسران با ظرفیت ۲۲ دانشآموز در هر کلاس، راهاندازی شده و در پیش ثبتنام این مدارس ۵۸۰ نفر شرکت داشتند که در مجموع ۸۸ دانشآموز برای بوستان تربیت علوی و ۸۸ دانشآموز برای بوستان تربیت فاطمی پذیرش شدند.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=28608
نظرات