به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ اولین پیش نشست رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با حضور جمعی از بازیسازان، ناشران، مدیران شتابدهها و شرکتهای سرمایهگذاری صنایع خلاق و دانشبنیان با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست با بیان این که جشنواره بازیهای رایانهای فجر فرصتی برای تقویت زیرساختهای اقتصادی و فرهنگی حوزه بازی محسوب میشود، گفت: این حوزه به عنوان یک صنعت فرهنگی خلاق، نیازمند حمایتهای حاکمیتی و بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا بتواند برنامهریزی اقتصادی دقیقی داشته باشد. سکوی پرش غزال در این مسیر به عنوان بستری برای تقویت ارتباطات میان ناشران، سرمایهگذاران و بازیسازان عمل میکند و با برگزاری رویدادهایی نظیر جلسات کسبوکاری و شبکهسازی، نقش مهمی در انسجام زیستبوم بازی ایفا میکند.
دبیر دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی این زیستبوم، تامین مالی و توجه به عناصر فرهنگی است که در شکلدهی آن اهمیت دارند. تجربههای پیشین نشان میدهد که استفاده از بازیهای کرک شده به صنعت بازی آسیب رسانده است، اما اکنون با شکلگیری اکوسیستم سالم در بازیهای موبایلی، فرصتی برای پیشرفت وجود دارد. با این حال، خطر بازگشت به سمت بازیهای غیرقانونی همچنان وجود دارد و باید برای حفظ این زیستبوم سالم، سیاستگذاریهای موثری انجام شود.
لزوم سرمایهگذاری خطرپذیر بر روی تیمهای کوچکتر
سیدمهدی سادات حیات شاهی در این رویداد با اشاره به اینکه در کشور توجه کافی به ابعاد مختلف صنعت بازی صورت نگرفته است گفت: این موضوع به ضعف حاکمیت، فضای دانشگاهی و جامعه بازیسازان بازمیگردد. موفقیت در این حوزه نیازمند شکلگیری زنجیرهای منسجم از حلقههای ارزش صنعت بازی است، از جمله فراهم کردن زیرساختهای مناسب مانند دسترسی به اینترنت. برای تقویت این زنجیره، حلقههای مفقوده باید شناسایی شوند و ناشران به عنوان حلقه میانی میان سرمایهگذاران و بازیسازان، نقشی کلیدی ایفا کنند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق افزود: ناشران باید در زمینه ورود به بازار، مدیریت منابع مالی و حفظ نیروی انسانی نقش مشاورهای داشته باشند تا امکان رشد تیمهای بازیساز فراهم شود. تجربهها نشان میدهد که در صورت نبود این ارتباط، سرمایهگذاری و تیمهای بازیساز با شکست مواجه میشوند. صنعت بازی علاوه بر سرگرمی، میتواند ابزاری برای سیاستگذاری و حل مسائل باشد و با توجه به ابعاد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه فناوری، میتواند به شبکههای بینالمللی متصل شود و نقش موثری در آیندهنگری داشته باشد.
https://ihkn.ir/?p=39301
نظرات