به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی،به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ محمد هادی کشاورز، فعال حوزه تعلیم و تربیت با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد تربیت در زیست بوم جدید بیان داشت: به واسطه گسترش فضای مجازی و تغییر زیست بوم، فرزندان امروزی در تشخیص واقعیتهای جامعه دچار خطا میشوند که این خطا در تشخیص خطرناک است.
وی با اشاره به اتفاقات و وقایع سال گذشته بیان داشت: در وقایع سال گذشته نوجوانان به دلیل این خطا در تشخیص و تحلیل دچار خطاهایی شدند و فکر میکردند که گیم و بازی است و با گرفتن دکمههایی می توانند حکومت را تغییر دهند.
کشاورز اذعان داشت: در زیست بوم جدید دانش آموزان و نوجوانان چون در فضای دیگری سیر میکنند تشخیص و تحلیل برای آنها سخت است و به همین جهت بایستی دانش آموزان در حوزه تحلیل تقویت شوند و از فرصت فضای مجازی و گیم برای این امر استفاده شود و تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد.
وی ادامه داد: صحبت از زیست بوم در مقوله فرهنگ تعریف متفاوتی دارد و زیست بوم فرهنگی برای تربیت دانش آموز شامل موضوعات متعدد فرهنگی و اجتماعی است و متناسب با رشد تکنولوژی و تغییر جوامع و شبکه های اجتماعی فضای جدیدی را ایجاد کرده است.
این فعال حوزه تعلیم و تربیت با تاکید بر اینکه فضای مجازی تاثیر زیادی در مقوله تربیت ندارد و بیشتر در مقوله آموزش و تاثیر فکری تاثیرگذار است، بیان داشت: تربیت کنش فیزیکی و روبرو است و یکی از چالش ها در دوره کرونا این بود که آموزش از طریق فضای مجازی انجام میشد ولی تربیت که از رفتار مترتب میشود انجام نمیگرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه غایتی که حکومت سیاسی طی می کند روی زیست بوم جدید کشورها تاثیرگذار است بیان داشت: برخی کشورهای اطراف به دلیل خواست حاکمیت سیاسی هنوز در فضای سنتی و قدیمی سیر میکنند ولی برخی کشورها مانند کشور ما با تغییر رویکرد در جهان و به دلیل فضای استعماری انگلیس به مسیر دیگری رفته و زیست بوم متفاوت با فرهنگ گروهی گذشته را دارد.
کشاورز اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی تلاش های زیادی برای تغییر این فضا شده است و در حوزه محتوا، برنامه درسی و حوزه پرورشی اتفاق های خوبی افتاده است، ولی موضوع مهم این است که نظام آموزشی کشور ما نظام آموزشی تقلیدی بوده و وارد کشور شده و همچنان نیز در حوزه ساختار در همان ریل حرکت می کند و در حوزه جهانی نیز باید بر همین اساس حرکت کند، که این امر باعث می شود که کشور از آن غایت نهایی دور شود.
*** تاثیر مولفههای سرعت، تکنولوژی و تغییر نسلها در تربیت زیست بوم جدید
دکتر امیر حسین سلطانی فلاح، پژوهشگر تعلیم و تربیت نیز بیان داشت: سه مولفه سرعت و تکنولوژی و تغییر نسل ها در تربیت زیست بوم جدید نقش دارد.
وی در بیان تاثیر سرعت در تربیت امروز بیان داشت: امروزه سرعت شکوفایی و توانمندی فرزندان باید در کودکی انجام شود و کودک شگفت انگیز باشد و به همین جهت کودک را در سنین پایین در کلاسهای متفاوت ثبت نام میکنند.
سلطانی فلاح بیان داشت: در زیست بوم جدید با فرهنگی مواجه هستیم که مانند تکنولوژی حالت رشد را به صورت فردگرا تعریف میکند.
وی با بیان اینکه در دوران گذشته اصالت بر بازی های گروهی بود و رشد اجتماعی به نوع دیگر بود گفت: امروزه سبک زندگی و حتی خوراکی ها هم تغییر کرده و نکته مورد توجه این است که این فضا را یک فضای فرهنگی مصرف گرا و الگوی اروپایی قالب میکند.
این پژوهشگر تعلیم و تربیت تصریح کرد: بافت جامعه ایرانی همواره بر این بوده است که بر اساس تصمیم توده ملت تصمیمات گرفته میشود، در حالتی که در جوامع مصرف گرا بر اساس حرکت نخبه گری انجام میشود.
وی با بیان اینکه قرار دادن گوشی و تبلت در اختیار فرزندان در واقع دسترسی کودک به دنیا نیست بلکه دسترسی کل دنیا به فرزند داده می شود گفت: در زیست بوم جدید که والدین ناچار به قرار دادن این ابزارها در اختیار کودک هستند، بایستی استفاده از ابزارها در الگوی نظم قرار گیرد.
سلطانی فلاح با اشاره به اینکه امروز در تربیت جدید، فرزندان خود را محق می دانند و حتی مکلف به احترام هم نمی دانند گفت: اساسا باید پذیرفت که تربیت دو مقوله محبت و قاطعیت است و هر کجا تراز این دو به هم بخورد تراز تربیت بر هم میخورد.
وی ادامه داد: باید در تربیت فرزندان قاطعیت پدر و مادر و نظم جاری باشد تا فرزندان یاد بگیرند در جامعه بر مبنای نظم و حرکت گروهی حرکت کنند.
https://ihkn.ir/?p=37837
نظرات