به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان؛ نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی در فقه و علوم اسلامی» چهارشنبه، ۱۷ بهمن با سخنرانی «بهروز مینایی» رئیس شورای سیاستگذاری موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) شهر مقدس قم برگزار شد.
غرب از قدرت گرفتن هوش مصنوعی واهمه دارد
مینایی با بیان اینکه هوش مصنوعیِ عمومی در همه عرصهها ورود کرده است، گفت: فارغ از این مساله دیگری که مطرح میشود آن است که یک ماشین علاوه بر توانایی ساختن سختافزار برای خود؛ بتواند انسان و جامعه را مدیریت کند که این مولفه چیزی است که بسیاری از آن میترسند که البته غربیها بیشتر نگران این موضوع هستند و ما چندان نگرانی از بابت این مساله نداریم.
ما نگرانی از بابت هوش مصنوعی احساس نمیکنیم چون قائل به شریعت و وحی هستیم
رئیس شورای سیاستگذاری موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی ادامه داد: علت ترس غربیها از این مساله و غلبه ماشین و هوش مصنوعی بر جامعه، این است که از نظر آنها خدای تصمیمگیریها در بد و خوب، وضع قوانین و راه درست در جامعه خود انسان است، حال اگر موجودی آمده و در همه ساختها از انسان بالاتر است طبیعتا اصل فلسفه وجودی و واقعیت این انسان تحتشعاع قرار می گیرد و در نتیجه نگران هستند؛ این در حالی است که ما انسان را به شکل صرف محور ندانسته و قائل به وحی و شریعت هستیم.
وی افزود: دوران انقلابهای صنعتی و انقلابهایی که به شکل تحولی به وجود آمدند گسترههای مختلفی تحت شعاع قرار گرفت؛ انقلاب هوش مصنوعی از این جهت چنین نام گرفت چون فناوری اطلاعات را تحتتاثیر قرار داد؛ بنابراین از همان سال ۱۹۴۶ که رایانه اختراع شد دغدغه هوش مصنوعی هم آمد.
این پژوهشگر گفت: اکنون برای ما سراغ هوش مصنوعیِ قوی رفتن مساله نیست، در واقع در حال حاضر هوش مصنوعیِ ضعیف و متوسط برای ما کار میکند، تعریفی که پارلمان اروپا اخیرا از هوش مصنوعی مطرح کرده ماشینی است که میتواند طراحی و استدلالورزی کند و تحلیل کلان داده داشته باشد.
طلاب، دیپلماتها و کسانی که شغل تخصصی دارند باید برای تبلیغ آماده شده و از هوش مولد استفاده کنند
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه طلاب، دیپلماتها و اساسا کسانی که شغل تخصصی دارند باید برای امر تبلیغ ویژه جامعه امروز آماده شوند، تصریح کرد: از نظر من این افراد باید برای مخاطبشناسی و تولید محتوا از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند؛ به هر صورت انقلابی که در دو هفته اخیر هم رخ داد «چت. جی. پی. تی ۴» بود که در استدلالورزی بسیار قوی بود؛ باید توجه داشته باشیم که هوش مولد دنیا را عوض کرده است و من توصیه می کنم که متخصصان از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مبنای آنچه که هوش مصنوعی تولید میکند بر اساس غلبه متنهایی است که وجود دارد، این یک نقد به هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی بر مبنای فرهنگ هر کشور یک گارد ریل تعریف کرده برای مثال اگر ناسزا بگویید بایکوت میکند یا پاسخ و مواجهه متقابل دارد؛ بنابراین استفاده بچهها و دانشآموزان از آن مثل زهر است و نمیشود به متنهایی که ارائه میکند اعتماد کرد.
مینایی گفت: اگر به این متون اعتماد شود انگار هر چیزی حق است و یک نوع پلورالیسمِ چند حقگرایی اتفاق میافتد، البته بستگی دارد که با چه فشار و لحنی با هوش مصنوعی سخن بگویید، در بسیاری از موضوعات جدید بهتر آن است که از همان موتورهای جستوجو استفاده شود؛ مساله دیگر اینکه ما بحث نسبی شدن حقیقت یا پلورالیسم چند همگرایی را از سلبیات این هوش مولد میدانیم.
محتوایی که هوش مصنوعی ارائه میکند بر مبنای نظر اکثریت است اما هرچه اکثریت میگویند لزوما درست نیست
رئیس شورای سیاستگذاری موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی با اشاره به سوگیری به سمت دادههای بیشتر، اظهار کرد: این موضوع مساله مهمی در مورد هوش مصنوعی است چراکه قالب هوش مصنوعی هر چیزی که داده های بیشتری در مورد آن وجود داشته باشد را میپذیرد و این در حالی است که هرچه اکثریت می گویند لزوما بر حق نیست، این مقوله نیز یک نقد به هوش مصنوعی است و شاید بزرگ ترین مساله همین باشد، بنابراین باید دادههای صحیح ارایه و ایجاد کنیم؛ اگر آنتولوژی از یک دانش خاص درست کنیم میشود از آنها استفاده کرد.
https://ihkn.ir/?p=40370
نظرات