حجتالاسلام والمسلمین رضا حق پناه، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در این نشست عنوان کرد: «یک مبلغ مؤثر باید شخصیتی خودساخته داشته باشد و سیاستها باید به سمت تربیت چنین مبلغانی برود. تولید محتوای مناسب و مخاطبشناسی صحیح نیز از الزامات اولویتبخشی به امر تبلیغ است.»
تعریف صحیح تبلیغ تربیتمحور و اخلاقمدار
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت نیز در این نشست با تأکید بر لزوم تبیین مفهوم تبلیغ تربیتمحور و اخلاقمدار، گفت: «تبلیغ اخلاقمدار باید به نیت نصرت ولی خدا و تضعیف جبهه باطل انجام شود. تبلیغ تربیتمحور باید حرکتی اثرگذار و تصمیمساز باشد که همراه با عمل به آن باشد.» وی همچنین به اهمیت انس با مخاطب و ترویج تبلیغ با روحیه جهادی اشاره کرد.
لزوم نهادینهسازی تبلیغ در برنامههای درسی حوزه
حجتالاسلام والمسلمین محمد مروارید، دیگر عضو شورای عالی حوزه، بر لزوم همافزایی همه شئون حوزه برای تحقق اولویت تبلیغ اخلاقمدار تأکید کرد و پیشنهاد داد که اساتید در ابتدای هر درس آیه یا روایتی با رویکرد تبلیغی ارائه کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد که تمرین منبر بهعنوان یک اصل در برنامه درسی طلاب گنجانده شود.
چالشهای تربیت مبلغ اخلاقمدار
حجتالاسلام والمسلمین منتظری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، از ضرورت تحلیل و ارزیابی دروس اخلاقی موجود در حوزهها برای تربیت مبلغ اخلاقمدار سخن گفت و تأکید کرد که مدیران مدارس خود باید به تبلیغ اخلاقمدار ملتزم باشند.
تغییر در گزینش و جهتدهی طلاب در تبلیغ
در این جلسه، حجتالاسلام والمسلمین ترابی، عضو کمیسیون تخصصی اجتماعی سیاسی، به عدم توجه کافی به گزینش طلاب و جهتدهی به آنها در امر تبلیغ اشاره کرد و تأکید نمود که باید در رویکردهای تبلیغی تغییراتی ایجاد شود. وی همچنین استفاده از ابزارهای روز و تسلط بر هنر و رسانه را از الزامات تبلیغ اثرگذار دانست.
تبیین نقش اخلاق و تربیت در تبلیغ
حجتالاسلام والمسلمین شریعتینژاد، عضو کمیسیون تخصصی تبلیغ، به ضرورت فهم دقیق مفهوم تبلیغ اخلاقمدار از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و خواستار توجه به ابزارهای نوین تبلیغی مانند هنر و سینما در راستای تبلیغ فرهنگ اسلامی شد.
ضرورت تربیت طلاب اخلاقمدار و تصویرسازی دقیق از تبلیغ
حجتالاسلام والمسلمین هاشمی بذرگری، عضو کمیسیون تخصصی اجتماعی سیاسی، در این نشست اظهار داشت که اولویتبخشی به تبلیغ اخلاقمدار از چهار محور بینشی، دانشی، روشی و منشی قابل بررسی است. وی گفت: «تبلیغ باید به معنای پاسخگویی مبتنی بر رویکرد حل مسئله باشد و طلبه باید از همان اوایل ورود به حوزه، بر اساس تبلیغ اخلاقمدار تربیت شود.» وی همچنین به اهمیت تصویرسازی دقیق از مقوله تبلیغ برای تحقق این هدف اشاره کرد.
چالشها و راهکارهای تبلیغ دینی در فضای مجازی
حجتالاسلام والمسلمین موسویفر، دیگر عضو کمیسیون تخصصی اجتماعی سیاسی، به مشکلات موجود در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «ما تربیت و اخلاق را در فضای مجازی از دست دادهایم. امتداد اجتماعی در فضای مجازی است و برای تبلیغ در این فضا باید سیاستهای جدیدی اتخاذ شود.»
استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ اثرگذار
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، رئیس کمیسیون تخصصی اجتماعی سیاسی، نیز بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ تأکید کرد و گفت: «کار تبلیغ بدون زبان قوم و ابزارهای نوین غیرممکن است. امروز بستر رسانههای نوین، به ویژه فضای مجازی، در امر تبلیغ بسیار راهگشا است. شلوغترین منبر مشهد امروز در فضای مجازی است که روزانه بیش از بیست هزار نفر در منبر مجازی حجتالاسلام روحبخش شرکت میکنند.»
تبلیغ، اولویت اول حوزه علمیه
حجتالاسلام والمسلمین گنابادینژاد، رئیس کمیسیون تخصصی تبلیغ، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر لزوم اولویت قرار دادن تبلیغ در حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: «تبلیغ باید اولویت اول حوزه باشد، زیرا در صورتی که تبلیغ اولویت نداشته باشد، هیچکدام از سایر مسائل حوزه همچون تحصیل و پژوهش نمیتوانند به درستی تحقق یابند.»
نظرات