به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ چهارمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی انتقادی با عنوان «هویت ملّی ایران معاصر» با حضور پژوهشگران و کارشناسان رشتههای مختلف علوم انسانی و جمعی از علاقهمندان به مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی برگزار شد.
دکتر موسی نجفی: مسائل اساسی کشور باید در محیطی معقول و فکری مورد بررسی قرار گیرد
در ابتدای جلسه دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه با اشاره به پیشینه، جایگاه و مرکزیت پژوهشگاه در میان پژوهشگاهها و مراکز علوم انسانی کشور متذکر شد: پژوهشگاه خود را متعهد میداند تا در زمینه بحثهای نظری و فکری در زمینه علوم انسانی مخصوصاً در عرصه مسائل مبتلابه جامعه پیشگام باشد.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به سه مقوله مهم در مباحث مختلف سیاسی یا فکری شامل مشروعیت، مقبولیت و معقولیت، گفت: مشروعیت به حوزه مباحث ساختاری، نهادی و سیاسی، مقبولیت به حوزه مباحث اجتماعی و فرهنگی و معقولیت به حوزه مباحث دانشگاهی و پژوهشی مربوط میشود. در کنار مرجعیت سیاسی و مرجعیت فرهنگی، پژوهشگاه میتواند در مقوله معقولیت مرجعیت علمی و فکری داشته باشد. میتوانیم از یک ذهنیت نخبگانی در زمینه بحثهای اساسی سخن بگوییم و محل آن نیز در همین مراکز پژوهشی و دانشگاهی است نه فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای با غلبه عناصر هیجانی.
دکتر نجفی سطحیاندیشی و موارد احساسی را عنصر مقابل معقولیت برشمرد و ادامه داد: پژوهشگران و دانشگاهیان باید مسائل مختلف و اساسی کشور را به دور از فضای سیاسی، روانی و هیجانی حاکم در جامعه که در شرایط حاضر خارجنشینان بیشتر به آن دامن میزنند و فعالیت دارند، در محیطی آرام، معقول و فکری مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی بحث هویت ملی را یک کلان نظریهای دانست که بحث و بررسی آن میتواند ابعاد و لایههای مسائل مختلف و کوچکتر را پوشش دهد و به فهم و شناخت بهتر و عمیقتر مسائل و وضعیت موجود یاری رساند.
دکتر دالوند: حفظ تمامیت ایران بر هر نوع مطالبهای مقدم است
دکتر حمیدرضا دالوند، استادیار فرهنگ و زبانهای باستانی، با اشاره به موضوع سخنرانی خود دربارۀ جوهر هویت ایرانی بنا بر آموزههای ایرانی در دوران باستان با تأکید بر موضوع استمرار فرهنگی گفت: حوادث اخیر و مدعای هر دو طرف در تلاش برای سعادت و بهروزی مردم، نشان داد که ما با یک خلاء جدی از خودمان و روایتی که از آن داریم مواجه هستیم. ضرورت دارد اندیشمندان و متفکران بهویژه اصحاب علوم انسانی به اندیشه درباره آن بپردازند.
وی با اشاره به رسالت در نظر گرفته شده برای انسان در متون باستان ایران ادامه داد: رسالت بزرگ انسان در آموزههای ایرانی، پیروزی خیر است. در وجه نظری انسان باید به نگاه خیر به جهان نگاه کند و در وجه عملی رفتار انسان بنا بر راستی، خرد و عقل و داد یعنی عدل باشد.
اگر انسان بر این منوال رفتار کند، به قدرت میرسد. همه ما در قلمرو اختیارات خود یک پادشاه و شهریار هستیم؛ چون رفتاری که میکنیم منتج به قدرت میشود. اگر این قدرت را در جهت رفاه دیگری به کار بگیریم، به نیکشهریاری میرسیم و اگر به نیک شهریاری برسیم، یعنی هستی و انسان را دوست داریم، طبیعت را دوست داریم. اگر این کار را کنیم، خداگونه میشویم یعنی به کمال میرسیم. اگر عشق بورزیم به کمال میرسیم و خداگونه میشویم و اگر خداگونه شویم، جاودان میشویم. در فرهنگ ایرانی و در جوهر نگاه ایرانی به هستی، ما چون این رسالت را داریم معتقدیم خدا ما را تنها نمیگذارد.
دکتر دالوند افزود: ما به وعده و عید اعتقاد داریم، به معاد اعتقاد داریم. این مفاهیم در هر دو دوره قبل و بعد از اسلام پررنگ شدند. جوهرۀ انسان ایرانی را همین از خدا آمدن و به سوی خدا رفتن و در این دنیا وظیفه بزرگی را داشتن میسازد. این انسان آرمانی در فرهنگ ایرانی و در ایرانشهر تجلی و ظهور میکند. درواقع ایرانشهر برای این هدف ساخته میشود.
در کتب باستان ایرانی، شاهد اولین روایتها از خود و دیگری و ترسیم جغرافیای جهان و اقلیمهای مختلف هستیم و ایران در قلب آن قرار میگیرد؛ زیرا رسالت بزرگی برای سعادت انسان دارد. این تجلی اساطیری در تاریخ ما ظهور پیدا میکند.
اگر به شکوه هخامنشیان یا ساسانیان یا صفویان و حتی امروز و انقلاب میبالیم، به دلیل تجلی این رسالت بزرگ یعنی سعادت انسان در آنهاست که انسان ایرانی بتواند در پرتو خداباوری، دینداری، تساهل و تسامح و شادی به سعادت برسد.
این پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستان ادامه داد: آنچه امروز در یک استمرار فرهنگی وارث آن هستیم در یک مثلث طلایی یعنی ایرانیت، تفسیر ایرانی از اسلام خاصه تشیع و زبان فارسی برای ما به یادگار مانده است. این مثلث ظرفیتهای بسیاری دارد و بزرگترین جرم ما در دنیای امروز در خاورمیانه این است که وارث این زیربنای تاریخی عظیم و عمیق هستیم. وی در پاسخ به پرسش از اینکه ایرانی کیست، با اتکا بر مطالب مطرح شده گفت: ایرانی فقط عمر زیستی ندارد بلکه انسانی است که سه هزار سال تاریخ دارد.
دکتر دالوند با برقراری پیوند میان مباحث خود و مسائل و حوادث اخیر کشور گفت: مطالبات اقتصادی و اجتماعی، هرچند اهمیت دارند، ولی نمیتوان شأن انسان ایرانی را در چارچوب این مطالبات خلاصه کرد و با چارچوبی که مطرح شد، میتوان به نقد، بررسی و حقانیت این مطالبات پرداخت.
اگر امروز صرفاً به خود نگاه کنیم و آن انسان تاریخی را رها کنیم، آیندگان ما را خودخواه خواهند نامید. در پرداختن به هویت ایرانی باید به رسالت تاریخی او که به خوبی در شاهنامه تجلی یافته توجه شود که کتاب خرد است و رفتار ما نیز باید مبتنی بر خرد باشد. براساس این خرد است که اگر از راستی دور شویم، به دروغ نزدیک میشویم و درواقع از اصل و آرمانی اصیل خود دور میشویم.
وی با جمعبندی مباحث خود تأکید کرد: امروز ما در صحنه نبرد بینالمللی هستیم و امروز مخالفان و دشمنان این سرزمین هویت ایرانی شامل مثلث طلایی ایرانیت، تفسیر ایرانی از اسلام، و زبان فارسی را نشانه گرفتهاند. اینکه در وقایع اخیر به پرچم و قهرمانان کشور توهین میشود، درحقیقت بنیانهای ملی کشور را هدف قرار میدهد و تضعیف و کم رنگ کردن هریک از سه ضلع، نابودی اضلاع دیگر را در پی دارد.
وظیفه ما بازخوانی این میراث و حل مشکلات کشور است و مردم ما با فهم، شناخت و فرزانگیای که دارند، از این بحرانها عبور خواهند کرد. وی ایران را ودیعه بزرگی دانست که پدران ما در اختیار ما قرار دادهاند و حفظ آن بر هر نوع مطالبهای مقدم است.
https://ihkn.ir/?p=31059
نظرات