وی افزود: در عرصه های مختلف از جمله تولید علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه باید همت مضاعف داشته باشیم و موفق تر از قبل عمل کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان ساخت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد حاوی نکات مهم و راهگشایی است از جمله مباحث مربوط به آموزش و پژوهش البته با رویکرد کنشگری و محوریت افراد تحصیل کرده.
حجت الاسلام والمسلمین خیری در ادامه با تبیین اندیشه های امامین انقلاب حول محور وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امامین انقلاب اسلامی نگاهشان همواره یک نگاه تمدنی بوده است چرا که اساسا انقلاب اسلامی ما یک انقلاب تمدنی بوده است و در واقع یک گزاره های منفصل از هم مطرح نشده است.
وی افزود: نگاه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید یک نگاه تمدنی باشد چرا که برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می توان گفت یک پدیده وارداتی است مبتنی بر تمدن غربی شکل گرفته است و اولیت بندی و مسئله شناسی آنها نیز مبتنی بر نحو خاصی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خانواده یک نهاد بنیادین و اساسی در نظام انقلاب اسلامی است گفت: انسان در بستر اجتماع به آرامش نیاز دارد و خانواده نیز در بستر همین اجتماع شکل میگیرد و در پی آن در کنار خانواده، تعامل نیز صورت میپذیرد و پیوند و همدلی قلوب ایجاد میشود در نتیجه، می توان گفت جامعه از همبستگی بی نیاز نیست و این همبستگی، پیشرانه اصلی جامعه است که حوزه و دانشگاه نیز در قبال آن مسئول است.
حجت الاسلام والمسلمین خیری گفت: در باب علوم انسانی اسلامی باید دید که نقش حوزه چیست و چه کارایی دارد؟ یکی از موانع ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه عدم آمادگی حوزه است به این معنا که امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی ندارد.
وی در پایان سخنان خود ابراز داشت: وقتی به غرب نگاه می کنیم که دین را از صحنه اجتماعی و سیاست کنار گذاشته اند متوجه می شویم که آنان برای حل مسائل خود مجبور شدند به سراغ جامعه شناسی و روان شناسی بروند و این علوم را جایگزین دین کنند اما در جامعه اسلامی ما ما می توانیم خودمان مسائل مربوط به جامعه خودمان را از منابع اصیل دینی خود حل کنیم و بر این اساس نیز مقام معظم رهبری همواره بر سبک زندگی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید داشته اند.
جوان امروز کاملا بی پناه هست و فضای مجازی درصدد مدیریت ذهن اوست
دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه وحدت این دو نهاد علمی در کشور پرداخت و گفت: در طی سال های اخیر مباحث زیادی حول محور وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده است ولی باید دانست که این کارها کافی نبوده است و امروز در نقطه مطلوب قرار نداریم.
وی افزود: یکی از موانع وحدت بین حوزه و دانشگاه خود کلمه “وحدت” می باشد چرا که این کلمه یک مفهوم فلسفی دارد و هنوز یک تصویر روشنی از وحدت میان این دو نهاد علمی و مهم در کشور ارائه نشده است.
جامعهشناس و عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از رسالت های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همکاری علمی بین این دو نهاد است و از قدیم الایام نیز چنین توقعی از این پژوهشگاه می رود.
وی گفت: در جامعه ایران، حوزه طبعا دارای فرهنگ و ریشه و اصالت خاصی بوده است و اهداف و کارکردهای آن مشخص بوده است ولی دانشگاه وقتی وارد جامعه ایران شده است که دستاوردهای فرهنگی خاص خودش را نیز با خود آورده است و نگاهی که حوزه به مقوله انسان و جهان هستی دارد با آن نگاهی که دانشگاه داشته است متفاوت بوده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اختلاف بین حوزه و دانشگاه از ابتدا ادامه داشته است تا دهه ۵۰ شمسی و شایعه کرده بودند که اگر انقلاب اسلامی ایران پیروز شود درب همه دانشگاه ها را خواهد بست که بعدا مشخص شد چنین نبوده است.
کافی بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه در اوایل انقلاب یک مبنای راهبردی برای انقلاب داشت. اما به نظر می رسد آنطور که شایسته و بایسته بوده است، در طول این ۴۰ سال توام با توفیق نبوده است.
وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن آنها نیست، بلکه به معنای اتحاد بین آنها و همکاری آنها با یکدیگر است، برای محقق شدن این همکاری رویکردهای مختلفی به وجود آمد، گروهی گفتند که منظور حضرت امام خمینی(ره) از وحدت حوزه و دانشگاه این است که به لحاظ اخلاقی و تربیتی با هم وحدت رویه داشته باشند مثلاً همانطور که در حوزه به مسئله اخلاق و تربیت اهمیت داده میشود، در دانشگاه هم این موضوع در اولویت قرار گیرد و رویکرد دیگر، وحدت ساختاری بود، قائلین به این امر گفتند که برای محقق شدن وحدت حوزه و دانشگاه میبایست یک ساختار واحد برای هر دو ایجاد شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: حرکت به سمت وحدت حوزه و دانشگاه متأسفانه یک طرفه بوده و همیشه حوزه به سمت دانشگاه رفته تا با آن همکاری داشته باشد، اما دانشگاهها چندان وقت و هزینه و فرصتی را برای این امر قائل نشده اند.
وی گفت: بخشی از این دوگانگی بین حوزه و دانشگاه باعث به وجود آمدن این اغتشاشات شده است، حوزه ایدئولوژیک است و بخشی از جامعه ما طرفدار حوزه هستند و بخش دیگری از جامعه و عمدتا جوانان طرفدار دانشگاه هستند و الان دقیقا شاهد یک گسست نسلی هستیم، جوان امروز کاملا بی پناه هست و فضای مجازی از سوی دشمنان و بدخواهان این مملکت در صدد مدیریت ذهن و روان این جوان است.
کافی ابراز داشت: در بحث وحدت حوزه و دانشگاه همیشه حوزویان پیشدستی کردهاند و به خاطر همین توانستهاند تا حدودی در دانشگاهها پایگاه هایی را به دست بیاورند و به خاطر همین، حوزه توانسته در قالب دانشگاه مراکز حوزوی تاسیس نماید؛ مانند: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
وی افزود: امروز هم با ورود تکنولوژی و فضای مجازی تغییراتی در خانواده هستهای و سنتی ایجاد شد بهطوریکه افراد در فضای دیگری از خانواده زندگی میکنند که حاصل فضای مجازی است و حوزه و دانشگاه ما باید برای این دغدغه ها راه حل مناسب داشته باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک جامعه از لحاظ ساختاری نمی تواند دو نهاد علمی موازی داشته باشد گفت: باید به سمت ادغام سازمانی این دو نهاد علمی پیش برویم، اوایل انقلاب اسلامی تا حدودی در برخی جاها این کار انجام شد و دانشگاه هایی همانند دانشگاه امام صادق(ع) شکل گرفت تا هم محسنات حوزه را داشته باشد و هم محسنات دانشگاه را ولی بعدها متوجه شدیم که این ها خود یک زاویه سوم تشکیل داده اند و مشکلی را حل نکردند.
انتهای پیام/
نظرات