به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) آیت الله اراکی در اولین همایش ملی گفتمان سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه که ۳۰ بهمن ماه در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد عنوان کرد: جوامع دارای هویت اجتماعی خاص خودشان هستند و هر جامعهای هویتی دارد و ما قائل به این هستیم که جامعه و بهوسیله فرمانی که از حاکمیت تلقی میکند چه حاکمیت الهی چه غیر الهی، هویت جامعه ساخته میشود.
وی افزود: هویت هر انسانی را نحوه گزینش و انتخاب رفتار تغییر می دهد هم شخصیت فردی و هم اجتماعی، شخصیت فردی خودمان بر اساس نوع گزینش رفتارمان شکل می گیرد، در قرآن مقوله ای وجود دارد که انسان مساوی با عمل است، در یکجا در آیه ای از قرآن حضرت نوح میفرماید” خدایا به من قول دادی که خانواده ام از عذاب تو در امان باشند فرزندم از خانواده ام بود چطور عذاب دامن گیر او شد؟ در پاسخ قاطعانه جواب آمد او از اهل تو نبود اوعمل غیر صالح بود، تو عمل صاح هستی و او هیچ نسبتی با تو ندارد.” در واقع آنچه کسی را عضو خانواده تو می کند این است که عمل او با عمل تو سنخیت داشته باشد.
آیت الله اراکی تصریح کرد: در ترازوی الهی که ترازوی منطق است هر انسان مساوی با عملکرد اوست،عمل که روی هم انباشته می شود یک ساختاری ساخته می شود و آنچه شخصیت را می سازد انتخاب فردی اوست و آنچه جامعه را هم می سازد رفتارهای ارادی جامعه است، از طریق قانون این رفتارهای ارادی را هماهنگ کرده و یک جهت می کند، این قانون هویت ساز است.
وی تاکید کرد:یک خواستگاه حق و همان خداوند و یک خواستگاه هواهای نفسانی است، اینکه هوای نفس معبود کسی بشود به چه معناست،؟ یعنی کسانی که هوای نفسانی آن ها الهه آن هاست و برای آن ها خاضع هستند و خود را به آن می سپارند.
آیت الله اراکی گفت: برخی مواقع بر مبنای هوای نفس قانون گذاری می شود، و مبنا لذت و هوای نفس است، فرمانروایان که خدایشان لذت و شهوت است انسان و عقل او را به بند می کشند و اولین کاری که می کنند این است که فضا را آنقدر تیره و تار می کنند که فرد عقلش به زنجیر کشیده می شود و چشم و گوش را از دیدن و شنیدن باز می دارد.
وی تاکید کرد: حاکمان جوامع اروپایی لذت پنهان مخالفت با هوای نفس را از انسان گرفته اند، برای مثال آن رزمنده جوانی که از جوانی خود می گذرد و به دل آتش می رود احساس لذت می کند چراکه معبودش خداست، اسلام انسان را به اینگونه لذت دعوت می کند ما اگر میخواهیم گفتمان سازی در مورد حجاب کنیم باید کاری کنیم دختر جامعه ما از این حجاب احساس لذت کند.
وی افزود: آیا اینکه پاکدامنی بهتر است و یا تردامنی این ها سنجه های روشنی است که به وضوح مشخص است که کدام حق است، آیا یله بودن پوشش با این ارزش سازگار است؟ یکی از جنایت هایی که به بشر شده است تحریف مفاهیم است، حجاب را گفتند بند و خانه را قفس معرفی کردند، آیا چیزی از بزرگ کردن یک انسان و پرورش او مهم تر است که با عناوینی آن را بد جلوه می دهند؟.
وی ادامه داد: این که هویت زنانه زن را از او بگیرند به او توهین آشکار کرده اند، زن باید هویت زنانه اش حفظ شود، مرد باید مرد باشد و زن نیز در جایگاه خودش باشد، اگر می گوییم حجاب چون برخاسته از یک نگاه درست به جامعه بشر است، البته که حجاب مخصوص زنان نیست بلکه حدود آن با مردان متفاوت است.
آیت الله اراکی تصریح کرد: گفتمان سازی همان فرهنگ سازی است که چند مرحله دارد اول ایجاد مقبولیت عمومی، مرحله دوم مطلوبیت ایجاد کردن در حد ترجیح، مرحله سوم این است که این هنجار و رفتار خوب را به رفتار الزامی تبدیل شود، مرحله چهارم نیز گفتمان سازی کنش آفرین و واکنش آفرین است که هر مرحله روش خاص خود را می طلبد.
آیت الله اراکی در دانشگاه حضرت معصومه (س) عنوان کرد:
در گفتمان سازی حجاب باید کاری کنیم دختر جامعه از رعایت حجاب احساس لذت کند/ اگر می گوییم حجاب چون برخاسته از یک نگاه درست به جامعه بشر است
آیت الله اراکی در اختتامیه همایش ملی گفتمان سازی تاثیر حجاب در سلامت زن، خانواده و جامعه عنوان کرد: حاکمان جوامع اروپایی لذت پنهان مخالفت با هوای نفس را از انسان گرفته اند، ما اگر میخواهیم گفتمان سازی در مورد حجاب کنیم باید کاری کنیم دختر جامعه ما از این حجاب احساس لذت کند.
نظرات